In het kort
-
Rijdynamiek
Het samenspel tussen de motoren is indrukwekkend geslaagd en zorgt voor uitstekende prestaties. De elektromotor heeft ook een versnellingsbak, wat elektrisch rijden tot 120 km/u mogelijk maakt. In rechte lijn is de i8 haast feilloos, in de bochten voelt het stuur wat te kunstmatig aan. Op de limiet zal hij ondersturen. De trekkracht is uitstekend, ondanks de relatief smalle banden. De grote, geventileerde schijven zorgen voor een uitstekend remgedrag.
-
Veiligheid
De BMW i8 is vrij goed voorzien van rijhulpsystemen. Het zicht rondom valt nog redelijk mee, maar je kunt deze vormgeving toch niet echt overzichtelijk noemen. Met het optionele (en zeer dure) laserlicht is de verlichting fenomenaal op onverlichte wegen. Qua passieve veiligheid worden de inzittenden beschermd door een koolstofvezel ‘badkuip’ en zijn de nodige airbags op post. Zoals voor veel van deze exoten is er geen EuroNCAP-crashtestwaardering.
-
Comfort
Van de ophanging met gestuurde demping hebben we de indruk dat ze iets minder stug is dan voorheen. Je ligt wel een beetje in de auto, maar de rijhouding is goed, evenals de ergonomie. De stoelen zitten uitstekend en zijn beter (elektrisch) regelbaar dan voordien. De zitruimte is zeker voldoende voor twee personen. De turbulenties blijven binnen de perken bij open rijden als het niet te hard gaat en je met het tussenruitje speelt.
-
Praktische kant
In de roadster moet je je al niet in de achterste stoeltjes wurmen – die zijn er gewoon niet – maar in- of uitstappen is nog altijd geen sinecure, aangezien je diep zit en over een hoge en brede drempel moet. Binnenin zijn nog aardig wat opbergruimtes voorzien voor dit type wagen, onder meer achter de stoelen. Gelukkig maar, want de al niet zo grote kofferruimte van de coupé is hier gehalveerd naar een piepkleine 88 liter, en je moet toch ook nog je laadkabel(s) kwijt.
-
Connectiviteit
BMW is altijd al haantje de voorste geweest qua connectiviteit en dat is hier niet anders. Heel wat connectiviteit is standaard, voor een aantal dingen moet je nog bijbetalen en dat zou in deze prijsklasse toch niet meer mogen. De kwaliteit van de geleverde diensten is wel goed en de bediening gebeurt via de oude, getrouwe iDrive-knop. Daar hebben we nog altijd een zwak voor. Zodra je hem gewoon bent, is hij nog altijd ‘het minst onveilig’ tijdens het rijden.
-
Budget
Met een basisprijs van 166.500 euro zit je duidelijk in de hogere regionen voor deze niet-alledaagse sportwagen. De inruilwaarde van deze auto blijft waarschijnlijk op niveau. Ook op de i8 heb je nu drie jaar volledige waarborg, op de batterij zelfs acht jaar (of 100.000 kilometer). Qua verbruik kan deze PHEV natuurlijk schitteren: dat is ongelooflijk laag gezien de prestaties, voor het normverbruik moet je wel gedisciplineerd inpluggen en op eieren rijden.
Hoe je het ook draait of keert, rijden met een i8 is een statement. Meewarig bekeken door de fans van hardcore sportgerief die, uiteraard geheel onterecht, deze ‘softie’ helemaal niet als een sportwagen zien, bewonderend nagestaard door de rest van de goegemeente, die de opvallende vormgeving, de mysterieuze stilte of gewoon het in your face anders-zijn weten te appreciëren. Verder rijdt de i8 ook bijzonder aangenaam en snel. Hij is redelijk comfortabel (wanneer je er eenmaal in bent geraakt) en aangezien de twee plaatsen achterin bij de coupé toch nauwelijks meer dan noodzitjes zijn, zullen heel wat mensen die een dergelijk statement willen maken (en er de nodige moneten voor veil hebben) kiezen voor de i8 Roadster. Dat is ook waar BMW op rekent.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!