Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW M3

In het kort

  • Techniek

    Hoewel hij flink onder handen werd genomen, is de zes-in-lijn minder extravert dan zijn voorgangers, laat staan de V8-versies. De nieuwkomer gaat daarentegen prat op flink wat meer koppel (550 Nm) en dus souplesse. Hij trekt in één vloeiende beweging door tot hoog in de toeren. De drukvoeding vlakt het mechanische karakter helaas wat af, net als de iets te kunstmatig aanvoelende stuurbekrachtiging. Het verbruik en de uitstoot varen er echter wel bij - en daar was het uiteindelijk om te doen.

  • Wegligging

    Het sperdifferentieel blijkt de trekkracht zachter en doortastender te controleren, terwijl gierbewegingen efficiënter worden ingedijkt, zodat je je vaker nog dan vroeger laat verleiden tot eindeloze driftpartijen. Voor de rest blijft de M3 een efficiënte sportieveling, al had de demping in de 'Sport +'-stand nog wat stugger gemogen op open wegen. Zoals de M-traditie dat wil, geven de remmen het echter al snel op, tenzij je opteert voor de peperdure koolstofceramische schijven.

  • Veiligheid

    De M3 biedt hetzelfde veiligheidsniveau als een 320d en kan voorzien worden van dezelfde beschermingssystemen, met uitzondering van de actieve snelheidsregelaar, die allicht uit plaatsgebrek en om designredenen niet wordt aangeboden. De standaard xenonlampen kunnen als optie vervangen worden door bijzonder krachtige ledexemplaren. De elektronische stabiliteitscontrole kwijt zich voorbeeldig van haar taak en kan uiteraard volledig worden uitgeschakeld.

  • Comfort

    Met de optionele gestuurde schokdemping komt de nieuwe M3 erg veelzijdig uit de hoek en biedt hij zelfs in combinatie met de negentienduimwielen een aanvaardbaar langeafstandscomfort. Dat zien we niet vaak - en het zal zeker in de smaak vallen bij de inzittenden die niet achter het stuur zitten. De vrij discrete motor laat niet al te veel van zich horen, wat helaas niet gezegd kan worden van de banden: die zijn veel te luid hoorbaar in het interieur.

  • Praktische kant

    Dankzij zijn vier deuren is de BMW M3 net zo praktisch en veelzijdig als een klassieke 3-Reeks. Er is dus genoeg plaats voor vier inzittenden in aangename omstandigheden. Het koffervolume bedraagt een ongewijzigde 480 liter, terwijl de neerklapbare rugleuning van de achterbank garant staat voor een toereikende moduleerbaarheid. De afwerking en het uitrustingsniveau voldoen aan wat me mogen verwachten van een topversie als deze.

  • Budget

    Rekening houdend met het niveau van prestaties, rijplezier en uitrusting dat je krijgt, vormt de M3 financieel gezien een uitstekend aanbod, zeker als je weet dat de Porsche 911 niet beter presteert, maar wel 20.000 à 30.000 euro meer kost. De lijst met standaardvoorzieningen is al bijzonder volledig, maar de talrijke opties maken het mogelijk om de auto helemaal volgens wens aan te kleden. Afgaande op de vorige M3-generaties zal de restwaarde allicht hoog blijven.

BMW M3
Conclusie / BMW M3

Sinds zijn ontstaan, nu bijna dertig jaar geleden, is de M3 altijd al een toonbeeld van sportiviteit geweest. Een handelsmerk waaraan deze nieuwe generatie niet tornt, al blijkt zijn zescilinder wat minder karaktervol dan de V8 die hij vervangt. Maar ondanks het lineaire karakter en de minder opzwepende sound van deze zes-in-lijn legt de M3 de prestatielat weer een stukje hoger, terwijl hij des te veelzijdiger is. En dat is op zich al een knappe verwezenlijking, zeker ook omdat het beest niets aan spontaniteit of evenwichtigheid heeft ingeboet. Zoals je met een M3 kunt driften, kun je met geen enkele andere sportieve gezinsberline. Het rijplezier is met andere woorden intact gebleven. Oef...

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker