In het kort
-
Rijdynamiek
De 4.4-V8 met dubbele drukvoeding van deze zesde M5 is een evolutie van de motor uit de vorige generatie. Hij won 40 pk – nu 600 pk – maar belangrijker is dat de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling vervangen werd door een achttrapsautomaat met hydraulische koppelomvormer, die veel zachter en tegelijk sneller is. Vernieuwend is de originele M xDrive-vierwielaandrijving, met een modus om alleen de achterwielen aan te drijven.
-
Veiligheid
De huidige 5-Reeks is een van de reisberlines die in 2016, het jaar waarin hij gelanceerd werd, de beste beoordelingen kreeg van EuroNCAP. Aangezien de M5 structureel erg dicht bij de gewone modellen aanleunt, gelden die resultaten ook voor deze topversie. Niettemin past de sportieveling voor plofkussens die de knieën van de voorste inzittenden beschermen. In de M5 zijn de rijhulpsystemen inschikkelijker in de modi 4WD Sport (M Dynamic Mode) en 2WD (DSC Off).
-
Comfort
De adaptieve M-ophanging profiteert van het geavanceerde karakter van die van de 5-Reeks, die zelf 7-Reeks-genen heeft. De M5 heeft natuurlijk specifieke afstellingen voor zijn veren en schokdempers. De sturing van die laatste heeft drie modi – Comfort, Sport en Sport Plus – die nooit karikaturaal worden qua stugheid. Tenminste zolang je het Sport Plus-programma, dat ontwikkeld is voor op circuit, niet gebruikt op een hobbelige weg.
-
Praktische kant
Mooi meegenomen voor een sportieveling van dit allooi is dat de M5 de koffer, de binnenruimte en de moduleerbaarheid (achterbank in twee ongelijke delen) behoudt van een echte gezinswagen. Om nog maar te zwijgen van de opbergmogelijkheden, die talrijk en doordacht zijn. Het kofferdeksel gaat elektrisch open met een voetzwaai. In plaats van een loodbatterij werd gekozen voor een lithiumexemplaar onder de koffervloer, dat lichter en compacter is.
-
Connectiviteit
Qua infotainment neemt de M5 de topuitrusting van de 5-Reeks over: het Professional-systeem met zijn scherm van 10,3 duim, zijn onlinediensten en zijn harde schijf van 20 gigabyte, waarop je meer kwijt kunt dan alleen je favoriete muziek. Samen met Audi biedt BMW daarmee het meest performante en intuïtieve systeem inzake connectiviteit – Mercedes, Porsche en Jaguar hinken achterop. We betreuren wel dat je nog moet bijbetalen voor Apple CarPlay.
-
Budget
Met een basisprijs van 119.900 euro is de M5 natuurlijk de duurste 5-Reeks. Maar alles is relatief, want zijn meest directe concurrent, de Mercedes-AMG E 63 S, kost er 128.502… En dan zwijgen we nog van de Porsche Panamera Turbo of Jaguar XJR, die minder snel en coherent zijn, en die bij lange na niet hetzelfde aura genieten bij sportieve bestuurders. De verhouding prijs-uitrusting is nog net aanvaardbaar. Een M5 is ook op de tweedehandsmarkt gegeerd.
Dat de nieuwe M5 de lat dynamisch gezien alweer hoger legt, is niet zozeer te danken aan de relatief bescheiden stijging van het vermogen, maar wel aan de subtiele samenwerking tussen zijn herziene biturbo-V8, de M Steptronic-achttrapsautomaat en de nieuwe M xDrive-vierwielaandrijving. Het is door de combinatie van die drie belangrijke organen dat deze zesde generatie van de M5 een even gemene achterwielaandrijver kan blijven als de M3, maar tegelijk de veiligheid en de standing kan bieden van een denkbeeldige M7 – die daardoor meteen denkbeeldiger is dan ooit. Hoewel de kans groot is dat de gelukkige eigenaar niet vaak zijn lusten zal botvieren in de 2WD-modus (al was het maar omdat je dan eerst de DSC moet uitschakelen), zal hij op zijn minst een M5 hebben die het karakter dat zijn voorganger wat verloren had, helemaal heeft teruggewonnen. Met als niet te verwaarlozen bonus de twee 4WD-modi, een garantie dat je de auto het hele jaar door kunt gebruiken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!