In het kort
-
Rijdynamiek
Ondanks zijn voor een compacte SUV vrij hoge gewicht kan de X1 25e een plezierig weggedrag voorleggen, of toch op bochtige wegen. Op kaarsrechte snelwegen moet je echter geregeld bijsturen, wat vervelend is. Op de remmen valt niets aan te merken en de combinatie van de benzinemotor die de voorwielen aandrijft via een zestrapsautomaat, en de elektromotor op de achteras is erg geslaagd. Met zijn gecombineerde vermogen van 220 pk heeft de 25e geen tekort aan pit.
-
Veiligheid
De X1 telt standaard zes airbags, zonder dat je er daar nog aan kunt toevoegen. De verplichte actieveveiligheidsfuncties zijn uiteraard van de partij, waaronder in het geval van de 25e een akoestische waarschuwing voor voetgangers bij elektrisch rijden tot 30 km/u. Elke X1 heeft ook dynamische remlichten. Liefhebbers van rijhulpsystemen kunnen kiezen voor het optionele Driving Assisant Pack (Plus). Het duo X1/X2 kreeg in 2015 de maximumscore van vijf sterren van EuroNCAP.
-
Comfort
Het interieur van de X1 is voldoende ruim, ook achterin. Zoals vaak is de middelste plaats achterin wat minder comfortabel, maar ook de buitenste plaatsen op de achterbank hadden wat zachter mogen zijn. Wie gehecht is aan rijcomfort, kan trouwens de optionele negentienduimwielen zoals op onze testauto maar beter laten voor wat ze zijn. De geluiddemping is goed en het erg geslaagde hybride aandrijfgeheel werkt volledig schokvrij, zelfs in de Sport-modus.
-
Praktische kant
De X1 biedt een haast eenvolumerachtige functionaliteit, al ziet de 25e wel de verschuifbare achterbank van de andere versies aan zich voorbijgaan. Stevige klaptafeltjes zijn wél nog altijd te krijgen en aan opbergmogelijkheden, bekerhouders en USB-aansluitingen is zeker geen gebrek. De koffer moet wat volume prijsgeven voor de batterijen en de elektromotor, maar blijft regelmatig van vorm en heeft een apart vak onder de vloer om de laadkabels in op te bergen.
-
Connectiviteit
Als 25e kan de X1 rekenen op Connected eDrive Services met specifieke functies voor deze plug-inhybrideversie. Met een smartphoneapp kun je ook van een afstand functies activeren, zoals de preklimatisering, of de laadstatus en dergelijke opvolgen. Voor een navigatie- systeem moet je wel altijd bijbetalen, maar de ergonomie van het iDrive-infotainmentsysteem is goed. Gadgetachtige toestanden als gebarenbediening of een intelligente assistent zijn niet beschikbaar.
-
Budget
Goedkoop is de X1 25e niet, maar zijn grootste rivalen zijn dat evenmin en zijn standaarduitrusting is behoorlijk, al zijn de personaliseringsmogelijkheden legio. Het verbruik is zoals met alle plug-inhybrides à la carte, maar de grootste aantrekkingskracht van deze versie schuilt wellicht in zijn fiscale aftrekbaarheid, die zelfs op de tweedehandsmarkt nog een troef kan zijn. De garantie bedraagt drie jaar zonder kilometerbeperking, die op de batterij zes jaar of 100.000 kilometer.
De vernieuwde X1 heeft alles mee om een succesnummer te blijven, zeker nu hij ook verkrijgbaar is als 25e. Deze plug-inhybride pakt uit met een bijzonder geslaagd aandrijfgeheel, is gezinsvriendelijk, zeker geen straf om mee te rijden én fiscaal aantrekkelijk. Heel wat belangrijke troeven dus, terwijl er onder de minpuntjes geen echt grote tekortkomingen zijn… Weet wel dat je bij BMW al een gezinsvriendelijke plug-inhybride kunt hebben voor veel minder geld: de technisch vergelijkbare 225xe Active Tourer is er al vanaf 40.950 euro… Al heeft die natuurlijk niet de stoere look van een kleine X3 of X5. Val je voor het nog meer trendy coupé-SUV-profiel van de X2, die sinds kort ook als plug-inhybride te krijgen is, dan ben je nog 1.000 euro meer kwijt dan voor de X1 25e.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!