In het kort
-
Rijdynamiek
Zowel rechtuit als in de bochten maakt de nieuwe X5 indruk, en deze 30d is dan nog maar het voorlopige ‘basismodel’. Hij reageert snel en stabiel op de stuurinput. Doordat hij op asfalt in hoofdzaak op de achterwielen wordt aangedreven, krijg je een heel natuurlijk aanvoelende balans. Maar met zoveel moeite om de rijdynamiek naar dit niveau te tillen is het des te onbegrijpelijker dat de X5 bij de generatiewissel zelfs nog met 40 kilogram aandikt.
-
Veiligheid
De nieuwe X5 stevent af op een vijfsterrenscore bij Euro-NCAP, maar veel van zijn hightechsnufjes vergen een extra investering. Bovendien presteert BMW’s semiautonome rijassistent bij lange na niet op hetzelfde niveau als die van Mercedes. Semiautonoom inhalen is er bijvoorbeeld niet bij. Wel valt op dat het systeem al goed gekalibreerd is om vloeiend lange bochten te nemen. De remmen zijn meer dan op hun taak berekend en de gripgrens ligt ver, met vierwielaandrijving als bonus.
-
Comfort
Het meeste indruk maakt de X5 met zijn comfort, toch met de optionele luchtvering en de akoestische beglazing. Daarmee verandert de X5 in een zijden cocon die over de weg lijkt te glijden – de perfecte omgeving voor maximaal vijf inzittenden om in alle comfort van een lange rit te genieten. De stoelen bieden een uitstekende steun. Achteraan is de beenruimte ondanks de gegroeide wielbasis niet uitzonderlijk te noemen.
-
Praktische kant
De gegroeide X5 toont vooral in parkeervakken de beperkingen van zijn grote formaat. Hij meet zonder buitenspiegels 2 meter, en dat durft het krap maken om te kunnen uitstappen. De koffer blijft een identiek volume als voorheen aanbieden en is nog altijd toegankelijk via een dubbele achterklep, met een valluik onderaan. Met de pneumatische veren kun je de achterkant laten zakken om in- en uitladen te vergemakkelijken.
-
Connectiviteit
BMW opteert voor een nieuw multimediasysteem, waarbij de menustructuur met balken van het vorige systeem vervangen werd door een configureerbare indeling met tabbladen. Dat blijkt in de praktijk veel handiger. De verbinding leggen met een smartphone is kinderspel. De kaartweergave van het navigatiesysteem blijft achter in vergelijking met Audi’s weergave via Google Maps. Ook het digitale dashboard vinden we voor verbetering vatbaar.
-
Budget
De instapprijs ligt al hoog, en dan koop je een behoorlijk kale auto. De opties zijn talrijk en stuk voor stuk prijzig. De pneumatische vering (2.250 euro) en de akoestische beglazing (590 euro) zijn echte aanraders. Fiscaal is dit al evenzeer een dure vogel, die vooral in Brussel en Wallonië nog zwaar wordt aangepakt. Gemiddeld verbruikten we 7,9 l/100 km, maar vermoedelijk kan dat zonder winterbanden en met een ingereden auto vlot nog een halve liter lager.
Wanneer we abstractie maken van de prijs, moeten we toegeven dat BMW knap werk geleverd heeft met de nieuwe X5. Die wint nog aan comfort, maar is tegelijk ook duidelijk dynamischer geworden dan zijn voorganger. Wel stellen we ons vragen bij de toename in afmetingen en vooral in gewicht. Ondanks de bijkomende centimeters in de lengte heb je op de achterbank namelijk niet het gevoel dat je zo veel winst doet qua beenruimte. En de breedte levert onvermijdelijk problemen op in parkeergarages. De dieselmotor is de gedroomde partner voor lange afstanden, maar hij heeft duidelijk de tijdsgeest tegen. Het is onduidelijk hoe zwaar hij de komende jaren fiscaal zal worden aangepakt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!