In het kort
-
Wegligging
In de 35i is het moeilijk om je niet te laten meeslepen, met 306 pk en 400 Nm onder je rechtervoet. De klassiekere 30i brengt je nauwelijks minder in een roes. Onze 35i was gekoppeld aan de onberispelijke manuele zesversnellingsbak, dus konden we niet opnieuw proeven van de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling die we wel konden proberen tijdens de eerste test. Onze 30i spreidde zijn legendarische elasticiteit uit over de zes verhoudingen van een vermaarde automaat: de ZF 6HP26.
-
Veiligheid
Je kritische zin verzwakt als het rijplezier verzekerd wordt door zoveel superlatieven: een uitmuntende structuurstijfheid, een goed filterende en uitstekend gedempte ophanging, een dynamisch evenwicht van hoog niveau in combinatie met de beste runflat-banden op de markt (Bridgestone Potenza’s van 18 duim) en, natuurlijk, de meest melodieuze drieliter- zescilinder van de planeet. De komst van een elektronische parkeerrem gaf heel wat vrijheid om de bestuurderspost visueel meer body te geven.
-
Comfort
De Z4 is duidelijk minder spartaans dan voordien. Niet alleen omdat hij op 20 seconden tijd van een openluchtconfiguratie naar een perfect geluidgedempte cocon (en omgekeerd) kan gaan, maar ook omdat de ophanging van het uittredende model qua stugheid tussen de modi Sport en Sport+ zit van het M-onderstel, een van de opties van onze 35i. Onze 30i had een standaardonderstel.
-
Praktische kant
Met dezelfde motor weegt de roadster-coupé 120 kilo meer dan de roadster die hij vervangt: dat is niet veel als je er rekening mee houdt dat de Z4 13 centimeter langer en 1 centimeter breder werd. Wielbasis en koetswerkhoogte bleven onveranderd. Dankzij de zijruiten, meer bepaald achteraan, verbeterde het zicht rondom in vergelijking met de vorige Z4. De instap is goed, maar het interieur mist nog altijd opbergmogelijkheden, al werd de koffer, die heel ruim is voor een strikte tweezitter, bedacht met een skiluik.
-
Budget
De BMW-drieliter kan prat gaan op de beste verhouding prestaties-verbruik. Het silhouet van het harde dak flatteert de proporties van de Z4. BMW beweert de eerste te zijn die het klapdak heeft kunnen combineren met een lage gordellijn – die van een echte roadster, waarin je laag zit, dicht bij de vloer. Of zijn rivalen dan minder authentiek zijn? Eén ding staat vast: dé rivaal is niemand minder dan de duurdere Mercedes SLK, de eerste roadster-coupé, waarvan het succes niet taant, zelfs niet van de huidige, tweede generatie.
Door twintig seconden op een knop te duwen maak je van deze Z4 geen halve roadster of halve coupé. Met deze BMW koop je één model om ten volle twee auto’s met een eigen persoonlijkheid te beleven, in die zin dat hij meer roadster is dan sommige “pure” roadsters en meer coupé dan sommige “echte” coupés. De nieuwe Z4 kan er namelijk prat op gaan in beide genres verder te gaan dan zijn enige echte rivaal, de Mercedes SLK. En omdat hij minder duur is, moderner is en aangedreven wordt door nog extravertere motoren, tekenen wij... met beide handen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!