In het kort
-
Wegligging
De 2.0-turbodiesel van Chevrolet is stil en trillingsarm, maar blinkt niet uit door zijn vermogen of koppel. Een erg beschaafde, maar weinig uitbundige motor dus.Temeer omdat hij niet soepel genoeg is bij erg lage toerentallen en de erg lange spreiding van zijn versnellingsbak hem niet de kans geeft om zich ten volle te uiten bij hoge omwentelingssnelheden. De bakbediening (vijf versnellingen) is zacht en soepel. Alleen jammer dat er geen automaat verkrijgbaar is, terwijl het stuur consistentie mist.
-
Veiligheid
De Cruze beschermt erg goed tegen wegoneffenheden, zowel op het vlak van trillingen als lawaai. De ophanging absorbeert en filtert goed door zijn grote soepelheid, die de auto wel gevoelig maakt voor rolneigingen. Hij is geen toonbeeld van dynamiek, maar zijn comfortniveau maakt dat hij voldoet aan zijn roeping. De remmen zijn vrij van kritiek: hun kracht, uithoudingsvermogen en doseerbaarheid volstaan. De passieve veiligheid is van goed niveau, behalve dat zijdelingse airbags achterin niet verkrijgbaar zijn. ESP is standaard.
-
Comfort
De ophanging geeft comfort voorrang op rijdynamiek, maar gezien de gezinsroeping van het model nemen we hem dat niet kwalijk. De rijhouding is uitstekend, dankzij de veelvuldige verstelmogelijkheden. De stilte binnenin is een van de belangrijkste kwaliteiten van het model. De achterbank is goed ontworpen, maar de ruimte achterin is niet beter dan gemiddeld. De airco is standaard.
-
Praktische kant
Instappen gaat probleemloos. Voorin tenminste, want achterin instappen is iets moeilijker door de smalle deuren. De Cruze bestaat enkel als vierdeursberline en heeft dan ook geen vijfde deur die het inladen zou hebben vergemakkelijkt. Bovendien nemen de scharnieren veel plaats in en zouden ze de bagage kunnen beschadigen. Hier en daar zijn nog goedkope plastics te vinden, maar de algemene afwerking ging erop vooruit en de uitrusting is volledig.
-
Budget
Deze twee motoren onderscheiden zich niet van de concurrentie met hun normverbruik of rijbereik. Qua verhouding prijsuitrusting vallen ze daarentegen op en bevestigen ze een van de traditionele sterke punten van Chevrolet. Het is alleen jammer dat het uitrustingsniveau vast verbonden is met het vermogen van de motor: je kunt geen volledig uitgeruste 125 pk-versie bestellen, evenmin als een 150 pk-variant met een basisuitrusting.
Onder deze geslaagde en verleidelijke lijn schuilt een erg overtuigende Chevrolet op voorwaarde dat je geen valse verwachtingen koestert. Wie op zoek is naar een dynamisch of snedig weggedrag, laat hem beter links liggen. Neen, je leert de Cruze vooral op prijs stellen vanuit het standpunt van een “goed huisvader”: kalm, zonder de boel te forceren. Hij blijkt dan erg comfortabel en stil, en biedt bovendien een erg gunstige verhouding prijs-prestaties. De zuiver rationele auto’s van voordien hebben plaatsgemaakt voor een berline die weliswaar niet foutloos is (geen vijfde deur, nauwelijks moduleerbare koffer, enzovoort), maar die wel voldoet op het vlak van rijcomfort en design, en zelfs op dat van kwaliteitsindruk betreft, die erop vooruitging. Chevrolet is duidelijk volwassen geworden in dit segment...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!