In het kort
-
Rijdynamiek
De 1.2 PureTech werd niet voor niets al drie keer Engine of the Year in zijn cilinderinhoudsklasse. Met zijn koppel van 205 Nm vanaf 1.500 o/m kan hij goede hernemingen voorleggen, terwijl hij ook relatief zuinig is, op voorwaarde dat je een (erg) lichte voet hebt. De versnellingsbak is hier het zwarte schaap. De automaat is relatief traag – vooral van eerste naar tweede – en stelt teleur tegenover in andere modellen waar hij gebruikt wordt.
-
Veiligheid
De C3 Aircross heeft een kersverse EuroNCAP-beoordeling op zak en werd bekroond met vijf sterren. Hij heeft niet alleen zes airbags standaard, maar ook een spoorassistent. Als optie voegt het Family & Safe Pack daar nog een automatische noodremfunctie aan toe, een botswaarschuwing en een slaperigheidscontrole. Opmerkelijk is dat alle versies van de C3 Aircross standaard kunnen rekenen op een verkeersbordherkenning.
-
Comfort
De C3 Aircross is duidelijk een Citroën. Hij koestert niet de minste sportwagenambities en biedt een meer dan aanvaardbaar comfort met zijn soepele ophanging en erg zachte stoelvulling. Die comfortabele kant heeft wel een keerzijde in de vorm van uitgesproken rolneigingen, en ook een kickdown van de automaat resulteert in duik- en steigerbewegingen. De C3 Aircross is dan ook meer op zijn gemak op grote gewestwegen dan op bochtige bergweggetjes.
-
Praktische kant
De grote troef van de C3 Aircross is zijn functionaliteit, die hij niet alleen dankt aan zijn dubbele koffervloer, maar ook aan zijn in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank die ook verschuifbaar kan zijn. In het interieur vind je overal kleine opbergmogelijkheden, maar als je de optie draadloos laden via inductie kiest, verlies je de bekerhouders. Maar goed, er zijn genoeg opbergmogelijkheden. De verschuifbare achterbank doet het koffervolume toenemen van 410 tot 520 liter.
-
Connectiviteit
Het infotainmentsysteem van Citroën is bijdetijds. Je kunt je sms’jes en mails lezen en je iPhone koppelen via Apple CarPlay. Het navigatiesysteem, dat standaard is op de Shine, is erg efficiënt. Het is alleen vervelend dat alle functies – zelfs de ventilatie – zich laten bedienen via de menu’s. Het aanraakscherm reageert goed, voor de virtuele knoppen opzij geldt dat wat minder. Het systeem is makkelijk te gebruiken wanneer je stilstaat, maar minder tijdens het rijden.
-
Budget
De vanafprijs van de C3 Aircross bedraagt 15.755 euro, wat erg competitief is in het segment. De 1.2 PureTech 110 kost echter minstens 18.705 euro, terwijl je voor de zestrapsautomaat een extra financiële inspanning van 1.300 euro vergt. De basisuitrusting is relatief goed, terwijl de opties worden aangeboden voor redelijke prijzen. Op die manier blijft de verhouding prijs-uitrusting gunstig in vergelijking met de concurrentie. Fiscaal is de 1.2 PureTech best interessant.
Met de C3 Aircross scoort Citroën op twee vlakken tegelijk. Om te beginnen door een SUV aan te bieden met een uitgesproken karakter die past in de tijdsgeest en uitgebreid gepersonaliseerd kan worden. En verder door hem dezelfde praktische en functionele kwaliteiten te geven als zijn voorganger, de C3 Picasso. Voor de rest heeft de C3 Aircross alle kwaliteiten in huis om het te maken in dit segment. Met het risico zelfs de C4 Cactus een beetje in de schaduw te zetten…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!