In het kort
-
Techniek
Met de 1.6 e-HDi an sich is niets mis: hij is soepel, pittig en zuinig. Maar de gerobotiseerde versnellingsbak BMP met enkele koppeling veroorzaakt schokken, is traag en zijn sturing heeft een zeer beperkt inschattingsvermogen. Helaas bestaat er op de e-HDi geen alternatief voor deze vrijwel permanente bron van frustratie, omdat Citroën (voorlopig?) geen manuele overbrenging aanbiedt in combinatie met deze motor in de DS3 Cabrio. Ons advies? Kies voor een handgeschakelde benzineversie...
-
Wegligging
De DS3 Cabrio heeft niet te veel last van de verminderde structuurstijfheid, zelfs al voel je af en toe wel trillingen op slechte wegen. Maar de stugge veren in combinatie met zeer goed geijkte schokdempers geven deze stadsauto een vinnig en efficiënt rijgedrag. Met de 1.6 e-HDi in het vooronder komt de trekkracht zelden in het gedrang. De remmen zijn opvallend krachtig en vertonen een mooi uithoudingsvermogen. Een ESP is uiteraard standaard, net zoals een noodremhulp.
-
Veiligheid
De gewone DS3 haalde in 2009 vijf sterren op de Euro-NCAP-veiligheidsbeoordeling en we zien niet in waarom de Cabrio minder goed zou scoren. Hoewel de veiligheidsuitrusting volstaat (zes airbags, een ESP met noodremhulp en Isofix-bevestigingspunten), missen we niettemin wat modernere zaken zoals een spoorassistent (waarmee Citroën heeft gepionierd), een dodehoekcontrole of een afstandsradar. Zeker gezien het budget dat je voor deze kleine cabrio moet reserveren...
-
Comfort
Voor de ophanging hoeft u niet te rekenen op het zijdezachte comfort dat vaak met Citroën wordt geassocieerd: de DS3 heeft stugge veren. Anderzijds vangt de demping de schokken vrij goed op, zodat we deze kleine cabrio ook niet oncomfortabel zouden noemen. Voorin zit je goed, maar de vlakke achterbank ondersteunt het lichaam weinig en veel hoofdruimte is achterin niet beschikbaar. De demping van stroomlijngeluiden is niet optimaal, omgevingslawaai wordt amper geweerd.
-
Praktische kant
Voorin stap je gemakkelijk in, naar achteren gaat dat wat moeilijker als gevolg van het lage dak. De afwerking is goed en staat op het niveau van het hoge prijskaartje. Het interieur bulkt niet bepaald van de handige bergvakken. De koffer is ruim voor een cabrio van dit formaat (245 liter) en dankzij de neerklapbare achterbank is het volume zelfs uitbreidbaar tot 980 liter, maar de toegankelijkheid is erg pover: het kofferklepje is zo klein dat een bak bier er niet eens door kan.
-
Budget
De DS3 Cabrio is erg duur gezien zijn formaat en de weinig complexe kapstructuur. De uitrusting is dan ook goed, maar had vollediger gemogen: op een cabrio van dit prijsniveau mocht stoelverwarming standaard zijn, zodat je vaker met de haren in de wind zou kunnen rijden bij koud weer. Veel losse opties zijn er niet, de meeste zijn in packs gegroepeerd, wat geld helpt te besparen. De garantievoorwaarden zijn niet buitengewoon, net zomin als de onderhoudsintervallen.
De Citroën DS3 Cabrio is een hippe, maar ook dure vogel. Nu kan hij zich dat als chique stadsauto enigszins permitteren - omdat hij in dezelfde vijver vist als de Mini of de Fiat 500 - maar even goed willen de klanten in dit segment wel kwaliteit. Gelukkig heeft de DS3 Cabrio 1.6 e-HDi heel wat te bieden: een pittige en zuinige dieselmotor, een dynamisch rijgedrag en toch voldoende comfort en een toffe look. Maar er is ook slecht nieuws: de kofferopening is minuscuul en onpraktisch, het zicht naar achteren met de kap volledig open is onbestaande en de kap zelf is akoestisch niet zo goed geïsoleerd. Maar het meest frustrerende is toch de gerobotiseerde versnellingsbak - de enige mogelijkheid in combinatie met een dieselmotor - die niet alleen traag en schokkerig schakelt, maar ook kampt met een idiote elektronische sturing. Dan nemen we liever een benzineversie met manuele versnellingsbak...