Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Citroën DS5

In het kort

  • Techniek

    De 2.0 HDi van 163 pk is werkelijk de uitgelezen krachtbron voor de DS5. Hij biedt souplesse, kracht en comfort bij alle snelheden, terwijl de perfect gespreide versnellingsbak zich erg aangenaam laat bedienen. De aangepaste elektrohydraulische stuurbekrach tiging pakt uit met een lineaire en zachte werking, maar het stuur is onvoldoende nauwkeurig rond de rechtuitstand, met als gevolg dat de koersstabiliteit in rechte lijn erdoor verstoord wordt.

  • Wegligging

    Ondanks zijn atypische vormen, die niet meteen gunstig zijn voor de rijdynamiek (hoog zwaartepunt), biedt de DS5 een aangenaam weggedrag. Hij rijdt veilig, erg gezond en zeer efficiënt, maar verloochent zijn eventuele roeping als gezinswagen niet, dankzij een achtertrein die onverstoorbaar is. Het gebruikelijke veiligheidsarsenaal is aanwezig, maar we hadden graag ook een dodehoeksensor en een knieairbag voor de voorste inzittenden gezien.

  • Veiligheid

    Ondanks zijn atypische vormen, die niet meteen gunstig zijn voor de rijdynamiek (hoog zwaartepunt), biedt de DS5 een aangenaam weggedrag. Hij rijdt veilig, erg gezond en zeer efficiënt, maar verloochent zijn eventuele roeping als gezinswagen niet, dankzij een achtertrein die onverstoorbaar is. Het gebruikelijke veiligheidsarsenaal is aanwezig, maar we hadden graag ook een dodehoeksensor en een knieairbag voor de voorste inzittenden gezien.

  • Comfort

    De ophanging is stugger dan die van de C4 Picasso. Dat is goed voor de rijdynamiek, maar iets minder voor het comfort. Hoogfrequente trillingen veroorzaken wat schokken in de wieltreinen. Dat wordt wel gecompenseerd door de uitstekende stoelen en dito geluiddemping (gelaagde zijruiten vanaf het tweede niveau). De binnenruimte is niet het slachtoffer geworden van de stijl. De achterbank is geschikt voor drie inzittenden, mits ze niet te groot zijn (beperkte hoofdruimte).

  • Praktische kant

    Instappen in de DS5 gaat vlot, maar de ontwerpers hadden wat meer aandacht mogen besteden aan de praktische aspecten in het interieur. Zo zijn er te weinig opbergmogelijkheden en werden de bekerhouders naar de deurvakken verwezen, waardoor ze niet makkelijk bereikbaar zijn. Nog een minpunt betreft de afwezigheid van een handgreep aan de buitenkant van de kofferklep. Het koffervolume zelf is vrij groot gezien de aflopende daklijn.

  • Budget

    De 2.0 HDi heeft een beperkte dorst, maar die had nog kleiner kunnen zijn als Citroën een stop-startsysteem had voorzien. Goed uitgerust is de DS5 wel, maar de prijs is navenant en dat zou wel eens e en impact kunnen hebben op zijn succes bij ons, want hij geniet nog niet dezelfde gevestigde reputatie als de Duitse producten. We mogen ook niet vergeten dat hij zich in heel andere marktregionen bevindt dan de kleine DS3. De toekomst zal het uitwijzen.

Citroën DS5
Conclusie / Citroën DS5

Met zijn atypische vormen bevindt de DS5 zich tussen meerdere genres in. Hij beschikt daardoor over veel meer verleidingspotentieel dan de DS4, die te weinig afstand neemt van de C4. Zijn fraaie design behoort ongetwijfeld tot zijn sterkste troeven en wordt des te meer gesmaakt omdat het geen al te grote impact heeft op de veelzijdigheid van het model (binnenruimte, koffervolume). Daarnaast verleidt de DS5 met zijn rijkwaliteiten (op een rond de rechtuitstand onvoldoende nauwkeurig stuur na), zijn genereuze uitrusting en de zorg die besteed werd aan de afwerking en de geluiddemping. Minder overtuigend zijn het zicht rondom, dat van de montage van rijhulpsystemen (parkeersensoren, achteruitrijcamera) een must maakt, het wat stugge ophangingscomfort en enkele praktische aspecten waaraan te weinig aandacht werd besteed (gebrek aan opbergvakken, geen handgreep aan de buitenkant van de kofferklep). Blijft ten slotte dat de prijzen, ondanks de royale standaarduitrusting, ongebruikelijk hoog zijn voor een Citroën.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker