In het kort
-
Rijdynamiek
Met zijn 400 Nm garandeert de 2.0 BlueHDi verplaatsingen in alle soepelheid. De combinatie met de achttrapsautomaat van Aisin is overtuigend, vooral bij de relaxte rijstijl waartoe het over het algemeen wat plompe karakter van deze SUV in de meeste gevallen toch aanzet. Rijden met het mes tussen de tanden stelt de 7 Crossback niet zo op prijs. De voldoende grote remmen zullen dan ook niet te zwaar op de proef worden gesteld.
-
Veiligheid
Standaard heeft de DS 7 Crossback zes airbags, maar hij kan als optie nog twee zijdelingse exemplaren achterin krijgen. Ook de automatische noodremfunctie, de spoorassistent en de slaperigheids-detectie zijn altijd van de partij. Op de duurste versie is nog een dodehoekcontrole standaard (1.900 of 2.650 euro via een pack op andere versies). Een fileassistent is verkrijgbaar vanaf 1.000 euro, maar je moet nog altijd wel zelf het stuur vasthouden.
-
Comfort
In de DS 7 Crossback heb je de indruk op een vliegend tapijt te zitten. Met alle voordelen, maar ook de nadelen van dien. De filtering is van hoog niveau, maar zodra je het tempo opdrijft, steken parasitaire koetswerkbewegingen de kop op. Het comfort plukt de vruchten van een geluiddemping van zeer hoog niveau en van de zachte stoelen. Goede punten zijn er ook voor het massagesysteem met luchtzakken dat beschikbaar is voor de voorste inzittenden.
-
Praktische kant
De stoelen staan op een goede hoogte om makkelijk te kunnen instappen. Ook interessant is dat de deuren de koetswerkdrempels bedekken, waardoor die proper blijven en je je broekspijpen niet vuil maakt. De moduleerbaarheid is vrij basic, maar de helling van de achterbankrugleuning kan elektrisch worden versteld. Het minimumkoffervolume bedraagt 555 liter. De standaarduitrusting is behoorlijk, maar de nieuwste technologische snufjes zijn optioneel.
-
Connectiviteit
Vanaf het tweede uitrustingsniveau beschik je over een grote aanraaktablet van 12,3 duim, maar voor navigatie moet je dan nog wel 1.000 euro extra op tafel leggen. Het geheel blijkt over het algemeen efficiënt en bevredigend, maar de tablet zou soms wat sneller mogen reageren en de ergonomie is niet altijd eenvoudig te vatten. Gelukkig zijn er onder het scherm nog altijd enkele sneltoetsen, wat het aantal manipulaties toch nog enigszins beperkt.
-
Budget
Sinds het zich van Citroën heeft afgescheurd, bouwt DS beetje bij beetje aan zijn eigen distributienetwerk. Voorlopig zijn er dan ook nog maar veertien verkooppunten in België. We kunnen ons niet echt troosten met het garantieprogramma, dat zich beperkt tot de wettelijk verplichte twee jaar. De catalogusprijzen liggen eerder in de lijn van die van de mainstream-constructeurs, maar voor de hightechopties vraagt DS premiumprijzen…
De SUV 7 Crossback betekent het begin van een heel nieuw tijdperk voor DS. Dit is niet langer enkel maar een Citroën met een barok koetswerk en wat mooiere stoelen; de beloofde ‘luxe op zijn Frans’ krijg je wel degelijk. Kwatongen zouden er een (nog) duurdere en veel minder dynamisch rijdende Peugeot 3008 in kunnen zien, maar voor wie genoeg heeft van de klassieke idee dat premium Duits moet zijn, vormt de DS 7 Crossback een gelegenheid om eens voor iets anders te gaan dan voor een Duits Q- of X-model… en het prijsverschil op zak te steken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!