In het kort
-
Techniek
De F12 Berlinetta krijgt de jongste V12 met directe injectie van de FF, hier tot 740 pk opgevoerd dankzij aanpassingen aan de inlaat, uitlaat en compressieverhouding. Hij is gekoppeld aan een nieuwe gerobotiseerde zevenversnellingsbak (met dubbele koppeling) en gedraagt zich mak als een lammetje als je hem zachtjes bejegent, maar verandert in een ware duivel wanneer je er de pees oplegt. De prestaties staan in verhouding, net als het verbruik, dat relatief gezien echter meevalt.
-
Wegligging
Doordat de V12 lager en meer naar achteren werd ingebouwd en als gevolg van zijn compactere afmetingen kan de F12 Berlinetta een 2,5 centimeter lager zwaartepunt voorleggen dan zijn voorganger, de 599 GTB. In de praktijk maakt dat een groot verschil. Bochten worden snediger aangesneden, ook dankzij het stuur dat nauwkeuriger en directer is, terwijl bij lastwissels geen sprake meer is van inertie. De enorme koolstofceramische remschijven staan garant voor stevige vertragingen.
-
Veiligheid
Tegenover de vierwielaandrijving van zijn aartsrivaal, de Lamborghini Aventador, zet de F12 Berlinetta enkel een aangedreven achtertrein, die meer geneigd is tot capriolen. Maar zoals altijd bij Ferrari is alles onberispelijk ontwikkeld om het koppel netjes door te geven, terwijl je ook kunt rekenen op perfect afgestelde rijhulpsystemen, die zelfs van pas komen voor leerling-coureurs. Het matige zicht rondom wordt gecompenseerd door achteruitrijsensoren.
-
Comfort
Hoewel hij supercar-prestaties levert, blijft de F12 Berlinetta net zo goed dagelijks bruikbaar. Volgens de constructeur is dat trouwens een doorslaggevend criterium voor het cliënteel van V12-Ferrari's. Vandaar de actieve ophanging, om bij normaal gebruik de nodige schokdemping te verzekeren, zonder de koetswerkondersteuning te verwaarlozen op de meest dynamische ogenblikken. Ook de rijhouding is verzorgd, met een bestuurderspost die geïnspireerd is op de F1-wereld.
-
Praktische kant
Klassieke deuren, een achterklep die toegang geeft tot een laadruimte met een redelijk volume, voldoende opbergruimtes en optionele bagagesets (die buitensporig duur zijn, maar goed...) om alle plaats optimaal te benutten: de F12 Berlinetta heeft een echte GT-ingesteldheid. Ook binnenin is alles erg verzorgd, met een interieur dat met de hand geassembleerd is en overtrokken werd met kwaliteitsmaterialen. Alleen de plastic ventilatiemonden van ons testmodel vloekten enigszins...
-
Budget
Met een basisprijskaartje van bijna 275.000 euro is de Ferrari F12 Berlinetta geenszins een koopje. Toch is dat nog altijd 45.000 euro minder dan wat een Lamborghini Aventador kost. Met dat bedrag kun je je al eens laten gaan in de optielijst, die natuurlijk overvloedig is. Zoals alle nieuwe Ferrari's geniet de F12 Berlinetta een algemene
Voorzien van een chassis dat geslepener is dan ooit, en aangedreven door de krachtigste atmosferische V12 uit de huidige serieproductie werpt de Ferrari F12 Berlinetta zich op als de echte heerser in het koninkrijk van de super-GT's. In een stijl die radicaal verschilt van die van zijn voornaamste concurrent, de Lamborghini Aventador, schuift hij de brutaliteit aan de kant en biedt hij een mooie combinatie van prestaties, dynamische effciëntie en rijplezier, zonder de nette manieren te vergeten die traditioneel verwacht worden van een coupé van het Italiaanse sportwagenmerk. Een pracht van een auto dus, die helaas slechts weggelegd is voor de happy few.