In het kort
-
Rijdynamiek
De turbomotor van Fiat valt hier wat tegen. Hij is soepel, maar pas boven 2.000 o/m, en dat ‘turbogat’ kan hinderlijk zijn, ook bij het hernemen. De versnellingsbak schakelt minder vlot dan bij de MX-5 (nochtans dezelfde). De 124 Spider is minder nerveus dan die laatste, maar ook meer onderstuurd en minder speels. Fiat monteerde grotere remmen, die hun taak met groot gemak en uithouding vervullen. Het sterker bekrachtigde stuur mist wat nauwkeurigheid.
-
Veiligheid
Qua actieve en passieve veiligheid is alles er wat je in een dergelijke roadster mag verwachten. Het zicht rondom is een stuk minder met de kap toe. De verlichting is correct, voor full led-koplampen moet je bijbetalen. Gesofisticeerde rijhulpsystemen zijn niet beschikbaar, maar er zijn wel vier airbags. Voor de passagiersstoel zijn Isofix-bevestigingspunten beschikbaar, terwijl de airbag dan uitgeschakeld kan worden.
-
Comfort
De ophanging is soepel afgesteld, wat het comfort op onze wegen ten goede komt. De geluiddemping is behoorlijk, zonder meer. Een ideale rijhouding vinden wordt belemmerd door een stuur dat niet verstelbaar is in de diepte, zodat je willens nillens een ‘Italiaanse’ rijhouding moet aannemen. Het interieur is vrij krap voor grote mensen. De stoelen zitten goed en bieden een redelijke steun. De automatische airco werkt goed, de verluchting is toereikend.
-
Praktische kant
In- of uitstappen is geen sinecure en opbergruimtes zijn niet al te talrijk. Het handschoenkastje bevindt zich achteraan tussen de stoelen in, de bekerhouders hinderen je ellebogen als ze op hun plaats zijn vastgeklikt. De standaarduitrusting is vrij volledig en het geheel leek ons verzorgd afgewerkt. De koffer vraagt door zijn vorm en inhoud (140 liter) naar kleine, soepele zakken als bagage. De kap openen en sluiten is een makkie.
-
Connectiviteit
Het navigatiesysteem is sterk verwant aan dat van TomTom en makkelijk te begrijpen en te bedienen, maar slaagde er wel in om ons telkens terug naar de file te sturen die we wilden vermijden. Handenvrij bellen kan via Bluetooth, aansluiting op internet via Wi-Fi gebeurt door connectie met je smartphone. Hoewel je vlakbij een aanraakscherm hebt (niks is veraf in deze auto), is er voor de bediening ook een draaiknop tussen de voorstoelen.
-
Budget
Fiat is conservatief inzake onderhoud en waarborg, met de verplichte twee jaar als algemene garantie. Aangezien de constructeur op dit ogenblik standaard een luxeversie aanbiedt, is de basisprijs relatief hoog – een echte basisversie komt binnenkort. De optieprijzen zijn redelijk, de inruilwaarde is nog onduidelijk. De 1.4-turbo houdt het verbruik redelijk, maar aan de atmosferische SkyActiv-krachtbronnen van Mazda kan hij toch niet tippen.
Fiat mag beide handen kussen dat ze zo’n fantastische basis gekregen hebben als de MX-5 om mee aan te werken en/of op verder te bouwen. Tegelijkertijd is het ook deels een vergiftigd geschenk als die ‘donor’ zowat een jaar eerder op de markt komt en haast unaniem als hét speleding van het moment wordt uitgeroepen. We moeten dan ook toegeven dat Fiat er alles aan heeft gedaan om zijn versie toch een enigszins ander karakter te geven. De 124 Spider is (nog) comfortabeler en voor sommigen oogt hij ook mooier en hij is eveneens smaakvoller aangekleed. Voor het overige blijft hij de grondwaarden van een kleine, vinnige open tweezitter goed behouden, maar is het allemaal net iets minder dan bij zijn Japanse tegenhanger. Misschien wordt dat zijn grootste handicap, al heeft hij wel voldoende Italiaanse flair om een deel van het roadsterpubliek voor zich te winnen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!