Detailtests / Fiat 500X Hybrid (2022) - in detail
In het kort
-
Interieur
-
Technologie
-
Onderweg
-
Budget
Het mag duidelijk zijn: het Hybrid-label op de achterkant van de Fiat 500X verandert niets fundamenteels aan deze kleine SUV, net zomin als het nieuwe ‘500’-logo op het radiatorrooster, dat werd overgenomen van het kleine zusje. De belofte was mooi, maar bij gebrek aan een doorgedreven elektrificering (te duur wellicht) is de 500X Hybrid hooguit in staat om zich enkele tientallen meters op zijn elektromotor alleen voort te bewegen. Hij is dus nog lang niet klaar om volledig zonder brandstof te rijden, zelfs niet voor (erg) korte ritten. Los daarvan werkt zijn kleine elektrisch back-upsysteem met 48-voltbatterij op zich vrij goed. Het rijplezier blijft in elk geval intact (afgezien van occasionele schokken wanneer de benzinemotor komt bijspringen), de prestaties blijven behouden en het brandstofverbruik daalt. Niets op aan te merken dus... behalve dat de meerprijs redelijk zwaar is om te verteren. En ook al behoudt hij met zijn herwerkte neus nog altijd zijn verleidingskracht, toch merk je dat de 500X intrinsiek stilaan het gewicht van de jaren begint te voelen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands