In het kort
-
Techniek
De 1.6 MJET zit de 500X als gegoten. Deze bijzonder koppelrijke zelfontbrander is in staat tot uitstekende hernemingen en doet zijn werk in alle stilte. Hij kan niet gekoppeld worden aan een automaat, maar de manuele versnellingsbak laat zich aangenaam bedienen, met korte schakelwegen en consistente vergrendelingen. Qua verbruik is de 500X 1.6 MJET niet de zuinigste van het segment, maar hij verstookt wel minder dan zijn neef, de Jeep Renegade.
-
Wegligging
Deze kleine SUV kan met zijn stijve koets en vrij stugge ophanging een goed weggedrag voorleggen. De 500X rijdt efficiënt en verliest het noorden niet wanneer het er wat heftiger toegaat. Jammer dat het elektrisch bekrachtigde stuur met een te artificiële feedback die goede balans een beetje overschaduwt. Hoewel de voorwielaangedreven 500X geen terreinploeteraar is, heeft hij dankzij zijn voldoende hoge bodemvrijheid geen schrik van een sneeuwlaagje of van stoepranden.
-
Veiligheid
Van een knieairbag is geen sprake, maar voor de rest beschikt de 500X wel over alle nodige plofkussens. En om te voorkomen dat het tot een ongeval komt, kan hij niet alleen rekenen op een achteruitrijcamera, maar ook op een spoorassistent, een dodehoekcontrole of een automatische noodremhulp (allemaal tegen meerprijs). Op termijn wordt ook een actieve snelheidsregelaar beschikbaar. De vierwielaandrijving is het privilege van de krachtige tweeliterdiesel.
-
Comfort
Op comfortvlak heeft de 500X ons wat teleurgesteld. Zijn schokdemping filtert kleine wegoneffenheden niet bijzonder goed en de stoelen zijn niet zacht genoeg. Doordat je hoog zit, heb je wel een goed overzicht op de weg, en dat is altijd aangenaam, vooral in de stad. Achterin geniet je een riante beenruimte en kunnen er dus makkelijk twee volwassenen mee. Voor een derde volwassene wordt het daarentegen wat smalletjes, zoals wel vaker in dit segment.
-
Praktische kant
Terwijl de binnenruimte achterin goed is, kunnen we niet hetzelfde zeggen van het koffervolume, dat maar krap bemeten is, of zelfs ontoereikend als je de herstelkit inruilt voor een reservewiel. Je kunt de laadruimte ook amper moduleren, want de achterbank is niet verschuifbaar. Goede punten zijn er wel voor de afwerkingskwaliteit: deze Fiat maakt een degelijke indruk en is goed geassembleerd. De Italiaanse constructeur heeft flink vooruitgang geboekt op dat vlak.
-
Budget
De 500X verkoopt zijn charmes voor veel minder geld dan een Mini Countryman. Gezien de binnenruimte en wat je ervoor in de plaats krijgt, is zijn prijs erg correct, temeer omdat hij goed uitgerust is. Bovendien liggen de onderhoudsbeurten voldoende ver uit elkaar. En als je weet dat de gewone 500 prat kan gaan op een goede herverkoopwaarde, zou deze X-versie, die even charmant, maar beter afgewerkt en functioneler is, nog beter moeten doen op de tweedehandsmarkt.
De 500X heeft ons weten te verleiden. In de eerste plaats met zijn aantrekkelijke look, maar ook met zijn reële rationale kwaliteiten, zoals een verzorgde afwerking, een eerlijke verhouding prijsuitrusting, een aangenaam weggedrag en – in het geval van deze 1.6 MJET – een krachtige en stille motor. Natuurlijk heeft hij ook zijn gebreken: de schokdemping had wat zachter mogen zijn, de koffer is klein en de moduleerbaarheid stelt niet veel voor. Maar charmant is hij zeker, en bijna acht jaar na de lancering van de kleine 500 is deze X-afgeleide beslist de meest geslaagde Fiat van het moment.