Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Ford B-Max 1.0 Ecoboost 120

In het kort

  • Techniek

    De Motor van het Jaar doet het ook in deze B-Max bijzonder goed. Ondanks de kleine cilinderinhoud voelt de auto nooit slapjes aan, zeker niet in de hernemingen, mits je oordeelkundig gebruikmaakt van de vijfversnellingsbak. Die had wel een beetje vlotter mogen schakelen, terwijl een zesde geen luxe was geweest op de snelweg, in eerste instantie om het verbruik nog te drukken. Dat is, zoals gewoonlijk met kleine cilinderinhouden op benzine, zeer afhankelijk van de rijstijl.

  • Wegligging

    Ondanks de afwezigheid van een middenstijl is de structuur stijf genoeg om een goede wegligging en een prettig rijgedrag te garanderen. Het elektromechanisch bekrachtigde stuur is licht bij het parkeren en voldoende nauwkeurig en gevoelig bij hogere snelheden. De draaicirkel valt wat tegen voor zo’n korte auto. De remmen zijn opgewassen tegen hun taak, zonder meer, het ABS waakt discreet. Mede dankzij een elektronische sperfunctie heeft de voortrein geen trekkrachtproblemen.

  • Veiligheid

    Ondanks zijn ontbrekende middenstijl – toch een zeer belangrijk element in de kooistructuur – haalde de BMax vijf EuroNCAP-sterren. Hij heeft standaard ESP en bandendrukcontrole en qua passieve veiligheid scoort hij goed met zijn zeven airbags. De verlichting is goed, zonder meer. De hoofdsteunen voorin zijn in de diepte verstelbaar. Het zicht rondom zou nog beter kunnen, zeker schuin achteruit. Als optie is een automatische stadsremhulp verkrijgbaar.

  • Comfort

    Ook de B-Max combineert een degelijke wegligging met een aangenaam comfort, dankzij een goed gedempte ophanging en comfortabele voorstoelen. Die missen wel wat zijdelingse steun, terwijl de achterbank te recht zit en een derde passagier niet te breed mag zijn. De beenruimte achterin is goed, maar niet uitzonderlijk. De middenconsole is geen toonbeeld van ergonomie. Airco en verluchting werkten prima, de voorruitontdooiing is een zegen voor buitenslapers.

  • Praktische kant

    De B-Max is niet de ruimste in zijn klasse, maar het originele deurconcept levert wel een makkelijker instap achterin op. De auto is voorzien van veel opbergmogelijkheden, al zijn sommige wel vrij klein. De koffer is makkelijk belaadbaar (met dubbele laadvloer) en uitbreidbaar, zij het niet de grootste. De standaarduitrusting is meer dan behoorlijk. Qua afwerking hadden we sommige materialen iets minder plastiekerig verwacht en hier en daar is soms een rammeltje hoorbaar.

  • Budget

    Qua basisprijs zit Ford in de middenmoot in het segment, maar de optietarieven zijn interessant te noemen. Wel is de optielijst lang niet zo uitgebreid als die van de Focus, temeer daar het op sommige interessante zaken nog wachten is. De inruilwaarde van zo’n nieuw model is altijd een moeilijke oefening, maar de praktische B-Max zou vrij goed moeten kunnen standhouden. De onderhoudsintervallen zijn behoorlijk, de wat povere standaardwaarborg kan optioneel uitgebreid worden.

Ford B-Max 1.0 Ecoboost 120
Conclusie / Ford B-Max 1.0 Ecoboost 120

Met de B-Max voegt Ford een interessante concurrent toe aan het segment van de kleine eenvolumers. Hij biedt aardig wat ruimte binnen relatief beperkte buitenafmetingen, heeft een originele manier van instappen achterin (die zeker van pas komt in nauwe parkeerplaatsen) en beschikt met de 1.0 EcoBoost over een van de beste kleine benzinemotoren van het moment. De B-Max biedt daarenboven ook heel wat rijplezier en vertoont een gezonde, veilige wegligging. Het is jammer dat deze prachtmotor niet beschikbaar is met een zesversnellingsbak die beter schakelt, of – beter nog – een gerobotiseerde bak. De achterste zitplaatsen kunnen ook beter en het zicht rondom is niet schitterend, terwijl de twee jaar algemene garantie tamelijk gierig is. Maar daarmee hebben we ook haast alle minder goede punten opgesomd van deze geslaagde nieuwkomer in het segment.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars