In het kort
-
Techniek
Op het eerste gezicht lijkt 999 cc te weinig voor een auto als de EcoSport. Dat is echter buiten de uitzonderlijke soepelheid van de 1.0 EcoBoost gerekend, die zich hier opnieuw van zijn schitterendste kant laat zien en de auto een sympathiek en zelfs ludiek karakter geeft. De manuele versnellingsbak met vijf verhoudingen schakelt prettig en staat de motor goed bij, terwijl de EcoSport 1.0 EcoBoost het qua verbruik redelijk houdt, getuige ons testgemiddelde van 7,4 l/100 km.
-
Wegligging
Deze kleine SUV heeft Fiesta-genen - de twee delen hetzelfde platform - en dat voel je. In de eerste plaats in de bedieningsorganen, met een consistent stuur waarmee je de voortrein nauwkeurig kunt sturen, en remmen die vertrouwen inboezemen. Ook qua chassis zijn we niet teleurgesteld. De EcoSport gooit de handdoek niet in de ring bij de eerste bocht. Integendeel, hij geeft zelfs blijk van een zekere levendigheid en laat zich erg aangenaam mennen, zelfs bij een dynamische rijstijl.
-
Veiligheid
De EcoSport kan een geruststellende EuroNCAP-score van vier sterren op vijf voorleggen. Alle versies beschikken standaard over een stabiliteitscontrole, frontale en laterale airbags voorin, gordijnkussens voor de voorste en de achterste inzittenden én een airbag onder de stuurkolom voor de knieën van de bestuurder. Door het robuuste design is het zicht rondom daarentegen erg matig, vooral schuin voor- en achteruit, door de dikke dakstijlen voor- en achteraan.
-
Comfort
Net als bij een Fiesta biedt de ophanging een bijzonder geslaagde verhouding tussen comfort en weggedrag. Ondanks de 3 centimeter langere wielbasis is de EcoSport echter niet veel ruimer dan de veelzijdige stadsauto, tenzij achterin, waar je niet alleen wat hoger van de grond zit, maar ook meer hoofdruimte ter beschikking hebt. De rijhouding is erg verzorgd, met perfect opgestelde bedieningsorganen en een bestuurdersstoel die het lichaam goed omhult.
-
Praktische kant
Het reservewiel dat als een rugzak achteraan op de auto hangt, versterkt weliswaar de avontuurlijke look van de EcoSport, maar maakte anderzijds het gebruik van een kofferdeur noodzakelijk. Idealiter moet je dus minstens 1,20 meter achter de auto vrijlaten om makkelijk in de koffer te kunnen. In de stad is dat niet zo vanzelfsprekend... De interieurafwerking is niet zo denderend (overal harde plastics), maar er zijn wel heel wat ruime en doordachte opbergcompartimenten.
-
Budget
Doordat de EcoSport enkel bestaat in het uitrustingsniveau Titanium, is hij sowieso goed uitgerust. Zo zijn een automatische airco, een radio-cd-speler met Bluetooth en stembediening, een snelheidsregelaar, een elektrochrome achteruitkijkspiegel en dergelijke meer allemaal standaard. De keerzijde van de medaille is dat deze EcoSport minstens 20.000 euro moet kosten. Bovendien is een geïntegreerd navigatiesysteem niet verkrijgbaar. Voor een avonturier is dat jammer...
De EcoSport pakt niet alleen uit met zijn avontuurlijke look, maar ook met een uitstekend onderstel en een karaktervolle 1.0 EcoBoost. Met zijn kleine driecilinder is hij aangenaam om mee te leven én om mee te rijden, en doordat hij zich ook op zijn gemak voelt op de weg (en een klein beetje daarbuiten), heeft hij ons beslist verleid. Alleen mist de EcoSport een interessant geprijsde instapversie - bijna 20.000 euro is echt te veel - om zich echt te onderscheiden in een segment waar de concurrentie hard is...