In het kort
-
Rijdynamiek
Zijn systeemvermogen ten spijt is de Mondeo Hybrid geen sprinter. Het onderstel mag dan wel goed zijn en de wegligging gedegen, de vermogensafgifte is zo onsportief dat je haast automatisch gaat ecorijden. Dient er zich toch een uitdagend asfaltlint aan, dan laat het gewicht van het hybride geheel zich op de limiet voelen via veilig onderstuur. Aan de afstelling van het rempedaal is wel nog werk, want dat heeft momenteel net zoveel finesse als een lichtschakelaar.
-
Veiligheid
Met negen airbags standaard is de Mondeo prima bedeeld. Optioneel zijn ook opblaasbare veiligheidsgordels voor de buitenste zitplaatsen op de achterbank beschikbaar. De Titanium HEV-versie voegt daar nog verkeersbordherkenning, een spoorassistent en een automatisch parkeersysteem aan toe. Een adaptieve cruisecontrol met filefunctie behoort sinds de facelift van de Mondeo ook tot de mogelijkheden, maar vreemd genoeg niet op de Hybrid-versies.
-
Comfort
Hoewel de Mondeo niet met adaptieve schokdempers te verkrijgen is, lijdt het comfort daar niet noemenswaardig onder. Probeer alleen de ecobanden te vermijden en ga eventueel voor het Titanium Zetelpack. Een relatief dure optie van 1.900 euro, maar de tienvoudig verstelbare stoelen die erbij horen, zitten wel uitstekend. De afwerking van de vaste matten was tot slot niet zo goed op ons testexemplaar, met zichtbare kleefnaden en best wat speling.
-
Praktische kant
De Mondeo mag misschien geen cross-over zijn, in- en uitstappen lukt zowel voor- als achterin prima dankzij ruime portieren en voldoende hoofdruimte. Het accupakket onder de verhoogde koffervloer slorpt wel wat stouwvolume op, waardoor de Hybrid Clipper het met 403 liter in zijn normale configuratie moet rooien, 122 liter minder dan normaal. Bovendien loopt de koffervloer af naar de klep, waardoor losse spullen er al eens uit willen vallen als je de klep opent.
-
Connectiviteit
In België heeft elke Mondeo recht op een aanraakscherm van acht duim met navigatie, bluetooth en spraakbediening. Voor de Hybrid-versies komt daar nog een specifiek tft-cluster achter het stuur bij. Het SYNC-systeem van de derde generatie werkt vlot, met duidelijke tegels – beter dan een trendy interface waar je niets op terugvindt. Zowel Apple CarPlay als Android Auto wordt ondersteund, draadloos opladen is mogelijk tegen meerprijs.
-
Budget
Ford biedt doorgaans veel auto voor je centen, en dat is hier niet anders. Voor hetzelfde bedrag als een tweeliter-turbodiesel met 150 pk krijg je een zelfopladende benzinehybride, die veel vaker elektrisch rijdt dan je verwacht. Dat het verbruik ook nog eens lovenswaardig is voor het segment waarin de Mondeo Clipper opereert, is de spreekwoordelijke kers op de taart. Je moet er alleen de typische CVT-acceleratiestijl en de kleinere koffer bij nemen.
Stap van een conventioneel gemotoriseerde auto over in de Mondeo Hybrid en je moet even acclimatiseren. Omdat de aandrijflijn gewenning vraagt, de remmen anders aanvoelen en het gewicht van het hybride geheel bij bepaalde situaties doorschemert. Leer evenwel met die eigenschappen omgaan in plaats van je eigen rijstijl op te leggen en je ontdekt een auto die even zen is als comfortabel. Dat het benzineverbruik op het einde van de rit ook nog eens laag uitvalt, maakt het aanbod er alleen maar interessanter op.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!