In het kort
-
Techniek
De 1.6 met dubbele drukvoeding komt al zijn beloftes na. Hij is soepeler en levendiger bij lage toerentallen dan de 2.2 die hij vervangt, en even performant, maar tegelijk gevoelig zuiniger (gemiddeld 10 procent). Hij komt bovendien erg aangenaam uit de hoek dankzij een bijzonder goed gespreide manuele zesversnellingsbak. De optionele negentrapsautomaat schaadt de uitsteende verbruiksbalans van deze SUV niet, die zich opwerpt als een van de zuinigste in zijn segment.
-
Wegligging
De Japanse ingenieurs hebben de gelegenheid te baat genomen om het chassis van de CR-V aangepast om de levendigheid, maar ook de stabiliteit te vergroten. Dat is ook perfect voelbaar en de verbeteringen hebben duidelijk resultaat, want de gefacelifte Japanner rijdt daadwerkelijk snediger. Met vierwielaandrijving is het uiteraard moeilijk om de trekkracht op een fout te betrappen. De stuurinrichting zou echter wel wat meer feedback mogen doorgeven.
-
Veiligheid
De Honda CR-V verwaarloost de veiligheid niet: zo heeft hij in deze nieuwe versie met 160 pk standaard een automatische noodremhulp bij lage snelheden. Er zijn weliswaar nog andere bijdetijdse rijhulpsystemen beschikbaar, zoals een spoorassistent of een dodehoekcontrole. Enkel de topversie Executive kan echter worden besteld met de nieuwe actieve snelheidsregelaar, die voortaan niet alleen een radar, maar ook een camera gebruikt.
-
Comfort
De iets stuggere ijking van de schokdempers heeft absoluut geen gevolgen voor het ophangingscomfort, dat bijzonder geslaagd blijft. Ook de geluiddemping gaat erop vooruit, dankzij meer isolerende materialen, terwijl het interieur nog steeds erg ruim is en bijzonder uitgekiend op het vlak van moduleerbaarheid. De Honda CR-V is absoluut een goed ontworpen SUV. En hij heeft bovendien de goede maat, want hij is niet te groot en niet te klein.
-
Praktische kant
Ook wat de koffer betreft, is de CR-V erg ruim, en het laadvolume laat zich makkelijk moduleren dankzij de automatisch neerklapbare achterbank (door gewoon aan een hendel in de koffer te trekken). De afwerking is ernstig, maar de ergonomie kon eenvoudiger. De bergvakken zijn talrijk en makkelijk bereikbaar. De standaarduitrusting is behoorlijk, maar je moet al gauw voor de hogere niveaus gaan (die veel meer kosten) om ze uit te breiden.
-
Budget
De Honda CR-V is niet echt koopje, maar zijn uitrusting is behoorlijk en zijn prestaties zijn ronduit overtuigend te noemen. Toch is er een kleine schaduwkant aan het mooie prentje: de 1.6 i-DTEC moet elk jaar of om de 20.000 kilometer op onderhoud, wat sneller is dan vergelijkbare modellen bij de concurrentie. Honda’s blijven wel uitstekend scoren op de tweedehandsmarkt, vooral door hun uitstekende reputatie op het vlak van betrouwbaarheid.
We wisten al dat de CR-V een verleider was. Je moet immers gewoon plaatsnemen aan zijn stuur om te beseffen dat hij met veel zorg en intelligentie is ontworpen. Dat bewijst hij met zijn binnenruimte, zijn moduleerbaarheid en zijn talrijke slimmigheden die we met plezier blijven herontdekken. Maar ook met zijn wegligging, die een perfect compromis biedt tussen comfort en weggedrag. Deze faceliftversie versterkt onze overtuiging alleen nog maar dankzij de vele verbeteringen ( wegligging, geluiddemping, multimedia-interface) en de nieuwe i-DTEC met de dubbele drukvoeding, die zuiniger en plezieriger is - vooral bij lage toerentallen en qua motorklank - dan de oude 2.2, die verdwijnt. Deze SUV van Honda verdient eerlijk gezegd veel beter dan het matige succes dat hij vandaag bij ons kent. Je moet hem leren kennen om hem in je hart te sluiten.