In het kort
-
Wegligging
Met zijn 213 pk en 299 Nm is de 2.0 Turbo een harde werker die ongelooflijk alert op het gaspedaal reageert. Daaraan voegt hij een mooie gewilligheid over het hele toerengebied toe, wat steeds garant staat voor sensaties. De manuele zesbak (de enige mogelijke overbrenging) is perfect gespreid en plezierig te bedienen dankzij een pook die precies is geleid en stevig aanvoelt. Het stuur voldoet echter niet, noch qua centrering, noch qua opbouw van de weerstand bij het afdraaien.
-
Veiligheid
Het remsysteem met vier geventileerde schijven en klauwen met vier zuigers vooraan is speciaal voor Europa herzien en vrij van kritiek. Het dynamische weggedrag van is in absolute zin weinig verfijnd en wordt verstikt door het ESP. Idem voor de trekkracht, ondanks de aanwezigheid van een sperdifferentieel. Om de Genesis Coupé ten volle te leren appreciëren zouden we doorgewinterde bestuurders aanraden om het ESP uit te schakelen... maar hun verstand erbij te houden.
-
Comfort
Het ophangingscomfort was duidelijk niet belangrijk voor Hyundai Europe en de Genesis Coupé wordt geleverd met een onderstel dat plankhard is. De demping van overbrengingsgeluiden is evenmin perfect, terwijl de achterbank – zoals de coupélijn laat vermoeden – maar weinig plaats laat voor de passagiers. Voorin valt geen kritiek te rapen, want de rijhouding is uitstekend en de stoelen zijn goed ontworpen. Een automatische klimaatregeling is standaard.
-
Praktische kant
Zoals verwacht is de instap achterin niet eenvoudig. Enkel de passagiersstoel schuift weg wanneer je hem naar voren klapt, terwijl de hoofdruimte erg beperkt is. Omdat hij maar in één uitvoering verkrijgbaar is, moest de Genesis Coupé wel goed uitgerust zijn om competitief te zijn. Wat de afwerking betreft, betreuren we de goedkope plastics die het interieur overheersen. Met een koffer van 332 liter en een neerklapbare achterbank kun je genoeg meezeulen voor twee passagiers.
-
Budget
Met zijn prijs van 32.499 euro is de Genesis Coupé 2.0 Turbo behoorlijk goed gepositioneerd ten opzichte van zijn concurrenten. Bovendien is hij goed uitgerust. Aan dat basisbudget mag je echter wel de stevige BIV toevoegen en een aanzienlijke verzekeringspremie. En gezien het gemiddelde testverbruik van 13,4 l/100 km mag je ook van forse brandstofrekeningen uitgaan, terwijl ook het bandenbudget (met negentienduimers) de pan kan uitrijzen.
Met zijn uitgesproken achterwielaangedreven karakter en zijn 2.0 Turbo die overloopt van het temperament, is de Hyundai Genesis Coupé een puur op plezier gerichte auto zoals vandaag nog maar weinig constructeurs die aanbieden. Natuurlijk vertoont hij niet het doorwrochte rijgedrag van de Duitsers, noch de homogeniteit van de grootste spelers, maar hij heeft als onklopbare troef zijn verhouding tussen prijs, rijplezier en prestaties waarmee hij een absoluut unieke plaats inneemt in zijn segment. Ons hart heeft hij in elk geval veroverd...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!