In het kort
-
Techniek
De 3.8-V6 op benzine, de enige motor waarmee de Genesis in Europa verkocht wordt, ontwikkelt 315 pk en 395 Nm. Dat zijn matige cijfers gezien de cilinderinhoud, die getuigen van een ‘stille kracht’ qua karakter. De V6 laat zich namelijk eerder op prijs stellen bij een soepele rijstijl en werkt dan perfect samen met de achttrapsautomaat. Het verbruik is weinig gunstig. Over onze hele test verstookte onze Genesis 13,6 l/100 km, met uitersten van 10,1 en 19,3 l/100 km.
-
Wegligging
In Europa wordt de Genesis enkel geleverd met vierwielaandrijving. De trekkracht levert dus geen problemen op: het koppel van de 3.8 wordt perfect op de grond gezet en uitspattingen komen maar weinig voor. Ook het onderstel geeft altijd blijk van een gezond en stabiel weggedrag. Het Drive Select beïnvloedt de respons van de motor en versnellingsbak, de adaptieve schokdemping en het stuur volgens drie modi. Het remsysteem is krachtig en heeft een goed uithoudingsvermogen.
-
Veiligheid
Hyundai heeft blijkbaar al zijn technologie in deze luxeberline gestopt. Boven op de negen airbags, verspreid over het interieur, kan de Genesis onder andere rekenen op een spoorassistent, een dodehoekcontrole en een afstandsregelaar, een functie die bijzonder geruststel- lend is in fileverkeer. Ten slotte legt de Genesis zijn bestuurder in de watten met een head-updisplay, dat de rijgegevens op de voorruit projecteert (een primeur voor een in Europa verkochte Hyundai).
-
Comfort
Aangezien dat natuurlijk erg belangrijk is voor een luxeberline, werd het comfort niet verwaarloosd. De adaptieve ophanging geeft de auto een bijzonder zacht wegcontact en ook de stoelen bieden een goed compromis tussen steun en comfort. De geluiddemping is eveneens bijzonder geslaagd: winden rolgeluiden worden goed geweerd, net als het zachte geluid van de V6, dat nog net genoeg te horen is op de achtergrond. De airco met drie zones – en CO2-sensor – werkt perfect.
-
Praktische kant
Eerder dan het puur praktische aspect van de koffer primeert bij de Genesis vooral de toegankelijkheid. Alle deuren zijn uitgerust met een sluitbekrachtiging, waardoor ze worden dichtgezogen, terwijl het kofferdeksel automatisch geopend wordt zodra de sleutel in de buurt wordt gedetecteerd. Dankzij het leder (dat beschikbaar is in vijf kleuren) en de inzetstukken van natuurlijk hout biedt het interieur een kwaliteitsindruk zoals we die nog nooit zagen in een Hyundai.
-
Budget
Een Genesis kost 64.999 euro, all-in: zelfs metaalglansak is in de prijs inbegrepen. Alles bij elkaar doe je dus een goede zaak, temeer omdat deze grote reisberline net als alle Hyundai-modellen een algemene garantie van vijf jaar zonder kilometerbeperking meekrijgt. Om onaangename verrassingen te vermijden moet je daarentegen wel rekening houden met de belastingen, die behoorlijk hoog uitvallen. Ook de herverkoopwaarde is hoogst onzeker...
Audi, BMW en Mercedes hoeven zich voorlopig nog geen zorgen te maken... tenminste zolang Hyundai alleen een 3.8- V6 op benzine aanbiedt in zijn Genesis. Voor de rest doen ze er echter goed aan om dit statement ernstig te nemen, want het is nog altijd onthutsend te zien met welke snelheid de Koreanen vooruitgang boeken – op alle vlakken. Of het nu gaat om comfort, wegligging, uitrusting, technologie of zelfs verfijning, deze Genesis heeft alle ingrediënten in huis om in de smaak te vallen bij liefhebbers van luxueuze reisberlines. Met het risico dat de Koreanen ons voor navelstaarders verslijten, zouden we willen besluiten door te zeggen dat hij alleen nog een goeie dieselmotor mist...