In het kort
-
Techniek
Met zijn 66 pk en 94 Nm is de 1.0-driecilinder niet meteen een krachtpatser. Hij is wel soepel, maar mist pit bij lage toeren, waardoor je met de versnellingspook moet spelen om fatsoenlijk te hernemen. Gelukkig laat de pook zich nauwkeurig en perfect geleid bedienen, terwijl de spreiding goed beantwoordt aan de roeping van het model. Het is alleen jammer dat een stop-startsysteem ontbreekt, zeker voor een uitgesproken stadsauto. Toch is de i10 in de praktijk zeker niet gulzig.
-
Wegligging
De enige échte tekortkoming van deze nieuwe i10 is zijn veel te lichte en onnauwkeurige stuur, dat niet de minste feedback geeft omtrent het profiel van de weg. Voor de rest boekt de stadsauto over heel de lijn vooruitgang. De 5 centimeter langere wielbasis komt de stabiliteit in bochten ten goede, terwijl de bredere sporen en de nieuwe ophangingsafstellingen de rolneigingen verminderen. De van nature ondersturende i10 verrast zijn bestuurder nooit en kan rekenen op vier schijfremmen.
-
Veiligheid
Bij het ter perse gaan had de nieuwe i10 nog geen veiligheidsbeoordeling van EuroNCAP gekregen. De vorige generatie kreeg daar vier sterren; de nieuweling zou die score minstens moeten evenaren, maar zal het moeilijk hebben om beter te doen, vanwege de steeds striktere normen. In ieder geval kan hij wel standaard rekenen op een bandendrukcontrole, op zes airbags en op een nieuwe vervormbare motorkap, die een betere bescherming moet bieden aan voetgangers.
-
Comfort
Naast het feit dat hij de grootste wegoneffenheden goed weet te verteren, biedt de i10 een interieur dat kwaliteit uitademt, zowel wat de assemblage betreft als inzake materiaalkeuze. Bovendien geniet hij een prima geluiddemping. We stellen ook de voorstoelen op prijs, die een voldoende lange zitting hebben. Hoewel ze drie hoofdsteunen telt, is de achterbank toch eerder geschikt voor twee dan voor drie inzittenden, die trouwens bij voorkeur niet veel groter mogen zijn dan 1,80 meter.
-
Praktische kant
De geslaagde looks van de i10 brengen de praktische aspecten geenszins in het gedrang. De koffer behoort tot de ruimste van de categorie, al is het jammer van het hoogteverschil tussen de kofferdrempel en de laadvloer, die met neergeklapte bank ook niet helemaal vlak is. De bedieningsknoppen zijn goed opgesteld op het dashboard en de instrumenten zijn perfect leesbaar. Ook de aanwezigheid van twee 12-voltstopcontacten is een pluspunt, naast de AUX- en USB-aansluitingen.
-
Budget
Met een vanafprijs van net geen 10.000 euro valt de i10 binnen de norm in de categorie. Onze testversie Pop is met 11.899 euro iets duurder, terwijl het erg interessante Pop Pack 600 euro kost. Alles bij elkaar is dat 12.499 euro voor een superuitgeruste stadsauto waarop een garantie van vijf jaar rust, zonder kilometerbeperking. Misschien had een stop-startsysteem nog wat brandstof kunnen besparen, maar in de praktijk heeft het ontbreken daarvan maar weinig impact.
De i10 is onbetwistbaar een van de meest geslaagde kleine stadsauto's van het moment. Hij ziet er leuk uit, is perfect geluidgedempt en zorgvuldig geassembleerd, maar is daarenboven gezegend met opmerkelijke wegkwaliteiten. Een minpunt is daarentegen zijn te lichte en weinig communicatieve stuur, en daarnaast kunnen we zijn kleine 1.0-driecilinder een gebrek aan pit aanwrijven. In dit geval zouden we u dan ook eerder de 1.2 aanbevelen, voor zijn hogere koppel en vooral zijn grotere elasticiteit. Die kost weliswaar 2.000 euro meer (ten opzichte van de 1.0 Pop), maar opent ook de weg naar meer comfortuitrusting. Het hangt dus allemaal wat van uw behoeften - en uw budget - af...