In het kort
-
Wegligging
De 1.7 CRDi 115 is sowieso behept met het Blue Drive-label, zodat hij een erg beperkte CO2-uitstoot van 113 g/km neerzet. Hij is soepel vanaf de laagste toerentallen – dankzij 260 Nm die al paraat staat bij 1.250 o/m – en heeft rivalen met een grotere cilinderinhoud niets te benijden. Bovendien wordt hij goed bijgestaan door een versnellingsbak met een aangename bediening en een aangepaste spreiding. De afstelling van het stuur laat daarentegen te wensen over.
-
Veiligheid
Met zeven airbags, actieve hoofdsteunen voorin en standaard ESP is de i40 Wagon vrij goed bedeeld op veiligheidsvlak. Er valt ook niets aan te merken op het onderstel, dat doet wat ervan wordt gevraagd en nooit verraderlijk wordt. Enkel de ‘groene’ Hankooks stellen teleur door hun beperkte grip op een nat of glibberig wegdek. Verder vertoont de i40 Wagon een evenwichtig weggedrag dat voor de meerderheid zou moeten voldoen, zelfs voor de meest enthousiaste bestuurders.
-
Comfort
Het ophangingscomfort is doorgaans overtuigend, al had het chassis kleine wegonef- fenheden iets beter mogen filteren. De geluiddemping is vrij geslaagd, terwijl je door de goede steun van de stoelen en de uitgebreide verstelbaarheid van de stuurkolom een goede rijhouding kunt vinden. Het interieur maakt meteen een ruime indruk, die wordt bevestigd door onze metingen. Elke passagier zit goed, terwijl de algemene ergonomie bijzonder verzorgd is.
-
Praktische kant
De gestrekte lijnen hebben zo hun gevolgen voor het zicht rondom. Van de twee uitrustingsniveaus Lounge en Style is het zonder twijfel beter om de voorkeur te geven aan het tweede, dat niet veel duurder is, maar wel beduidend beter uitgerust. We benadrukken ook de enorme vooruitgang van Hyundai qua materiaalkeuze en afwerking. Qua koffer is de i40 perfect afgestemd op de concurrentie qua inhoud, maar hij geeft voorrang aan toegankelijkheid en moduleerbaarheid.
-
Budget
Ons verbruiksgemiddelde voor de hele test van 6,7 l/100 km is zeker niet overdreven gezien het formaat van de auto en het rijplezier dat de 1.7 CRDi biedt. De garantie van vijf jaar geeft gemoedsrust, terwijl de onderhoudsintervallen niet kleiner zijn dan elders. De instapprijs van de i40 Wagon 1.7 CRDi Blue Drive (26.499 euro) is niet zo scherp als gewoonlijk. We betreuren ook het feit dat opties in packs worden aangeboden, wat altijd erg beperkend werkt.
Hyundai brengt ons met de i40 Wagon niet alleen eindelijk een break die aangenaam is om naar te kijken, maar ook een auto die goed doordacht is voor gezinnen en bedrijven. Deze Koreaan, die op meerdere vlakken aangenaam om mee te leven en geruststellend is, biedt bovendien veel rijplezier, terwijl hij toch zuinig blijft dankzij zijn welopgevoede 1.7 CRDi 115. Met 26.499 euro voor deze Blue Drive-diesel is de instapprijs echter ook niet meer zo scherp als vroeger... We zullen er ongetwijfeld mee moeten leren leven, aangezien de Koreanen vooral kwaliteit als verkoopargument willen uitspelen. En voor één keer gaan we hen dat absoluut niet kwalijk nemen.