In het kort
-
Rijdynamiek
De 100 kilowatt sterke elektromotor is voldoende krachtig en koppelrijk om de Nexo vlotte prestaties te geven. Er is niet echt een versnellingsbak, enkel een vaste overbrengingsverhouding, dus geen schokken of aarzelingen bij het schakelen. In rechte lijn is de Nexo zeer stabiel, in de bochten is hij spoortrouw, maar door zijn formaat is hij minder thuis op achterafwegen. Het stuur is erg precies, de remmen zijn goed doseerbaar en kunnen energie recupereren.
-
Veiligheid
De Nexo is standaard voorzien van een heel assortiment veiligheidssystemen . Opvallend is de weergave in het instrumentenpaneel van wat er zich schuin achter de auto afspeelt. Zeer handig in de stad. Het zicht rondom is wel wat moeilijker schuin achteruit, maar de 360-gradencamera’s brengen soelaas. De ledverlichting is goed. Qua passieve veiligheidsvereisten voldoet de Nexo aan de normen: bij EuroNCAP scoort hij vijf sterren.
-
Comfort
Ondanks de laagprofielbanden is de Nexo vrij comfortabel voor een SUV, daarbij geholpen door uitstekend zittende voorste stoelen, die bovendien niet alleen verwarmbaar, maar ook ventileerbaar zijn. De rijhouding is goed, de ergonomie van de indrukwekkende rij toetsen en schakelaars is minder enthousiasmerend. Achterin zit je erg ruim en kan de leuning in helling versteld worden, maar de bank zelf is redelijk hard. De airco werkt uitstekend.
-
Praktische kant
Instappen gaat erg vlot voorin, achterin moet je wat soepeler zijn door de kleinere opening van de achterdeuren en de vrij hoge dorpel. De Nexo is voorzien van heel wat opbergmogelijkheden (sommige mochten wel iets groter zijn). De kwaliteit van sommige materialen kan nog iets beter, de afwerking is wel verzorgd. De kofferruimte is goed toegankelijk (ook handsfree) en combineert een knap volume metn een haast vlakke vloer met neergeklapte achterbank.
-
Connectiviteit
Het bijzonder grote centrale touchscreen geeft erg veel informatie over de (speciale) karakteristieken van de auto, waar bevoorradingspunten te vinden zijn of wat de status van het FCEV-systeem is. Een DAB+-radio en een audiosysteem van de Amerikaanse hifispecialist Krell zijn standaard. Bluetooth en USB-aansluitingen zijn uiteraard van de partij en het systeem kan ook geconnecteerd worden met je smartphone via Apple CarPlay of Android Auto.
-
Budget
75.000 euro is geen peulenschil, maar de Nexo wordt dan ook geleverd met een heel speciale technologie, én met een riante uitrusting, zodanig zelfs dat er geen opties meer zijn. Naar Hyundai-gewoonte is er ook hier een algemene waarborg van vijf jaar of 200.000 kilometer, terwijl er op de batterij acht jaar garantie zit. Het verbruik komt qua kostprijs zowat overeen met wat een vergelijkbare diesel zou verstoken. Het rijbereik bedraagt zowat 600 kilometer.
We hebben in ons journalistieke leven al met een aantal waterstofauto’s gereden en deze Nexo is daarvan ongetwijfeld de beste, want aangenaam rijdend én het meest praktisch. Het enige heikele punt is de bevoorrading. Voor de rest is de Nexo even makkelijk te rijden als om het even welke andere elektrische wagen, terwijl de range anxiety voor een langere periode achterwege blijft (maar zodra de tank leeg is, dan wel een écht probleem kan stellen). Als auto kan de Nexo pronken met een aangename wegligging, een geslaagd comfort, flink wat binnenruimte en een rijkelijke uitrusting. Minder geslaagd zijn de onoverzichtelijke bediening (knoppen op centrale console), de keuze van de materialen in het interieur en een basisprijs van 75.000 euro die toch wel eventjes doet slikken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!