In het kort
-
Rijdynamiek
De 2.2 CRDi doet sinds 2009 dienst onder de motorkap van de Santa Fe. Hij levert 200 pk en 440 Nm, wordt gekoppeld aan een nieuwe achttrapsautomaat en onderscheidt zich door zijn soepele en volle karakter. Met zijn HTRAC-vierwielaandrijving is de Santa Fe in alle weersomstandigheden op zijn gemak en kan hij bij gelegenheid ook uit de voeten op een moeilijker ondergrond. Op het asfalt boette hij echter lichtjes aan dynamisme in.
-
Veiligheid
De Santa Fe 2.2 CRDi Shine wordt geleverd met een mooi veiligheidspakket: zes airbags, een automatische noodremfunctie, een actieve spoorassistent, een dodehoekcontrole, enzovoort. Voor deze vierde generatie van het model innoveert Hyundai met de functies Safety Exit Assist, die automatisch de achterdeuren vergrendeld houdt als een naderend voertuig wordt gedetecteerd, en Rear Occupant Alert, die voorkomt dat je een kind op de achterbank ‘vergeet’ (Safety Pack, 2.000 euro).
-
Comfort
Nog altijd geen adaptieve schokdemping op de Santa Fe (zelfs niet als optie), maar een passief onderstel dat zich uitstekend van zijn taak kwijt. Het rijcomfort is verzorgd, terwijl de geluiddemping beter is dan ooit. Aangezien hij gegroeid is ten opzichte van zijn voorganger (7 centimeter), biedt de Santa Fe zijn inzittenden meer ruimte. Dat geldt vooral op de tweede en, indien aanwezig, de derde rij (in het Family Pack van 1.500 euro).
-
Praktische kant
Boven op de riantere ruimte voor de inzittenden biedt de nieuwe Santa Fe ook een grotere koffer: 625 liter onder het bagagescherm. De rugleuningen van de achterbank laten zich in een handomdraai neerklappen om het laadvolume uit te breiden en grotere voorwerpen te kunnen vervoeren. Op de topversie Shine is de achterklep ook gemotoriseerd, en gaat ze open wanneer gewoon de sleutel gedetecteerd wordt.
-
Connectiviteit
Het navigatiesysteem, dat inbegrepen is vanaf het tweede uitrustingsniveau (Feel), laat zich makkelijk bedienen via het aanraakscherm, terwijl ook een smartphone koppelen kinderspel is, via bluetooth of via USB (met Android Auto of Apple CarPlay). De nieuwe Santa Fe biedt ook een inductielaadstation voor compatibele gsm’s in het opbergbakje in de middenconsole, evenals meerdere camera’s om het koetswerk beter te kunnen inschatten bij het manoeuvreren.
-
Budget
Zoals vaak bij de Koreanen laat de opbouw van het gamma de koper niet veel keuzevrijheid. Zo is de 2.2 CRDi enkel beschikbaar in de topversie Shine… waardoor je minstens 51.199 euro kwijt bent (voor de manuele versie dan nog). Gelukkig heeft Hyundai andere argumenten, zoals een uitgebreide standaarduitrusting of een garantie van vijf jaar. In de praktijk werd de Santa Fe 2.2 CRDi minder dorstig. Over heel onze test verstookte ons exemplaar 8,6 l/100 km.
Met zijn stijl komt de Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi verrassend uit de hoek, maar de insteek is een pak conventioneler. Door te groeien won hij wel aan functionaliteit – door meer ruimte te bieden aan zijn inzittenden, zeker in zevenzitsconfiguratie – maar werd hij ook wat minder levendig. Om nog maar te zwijgen over zijn grote buitenafmetingen (lengte van 4,77 meter), die het steeds minder makkelijk maken om je doorheen het verkeer te bewegen. Wat uiteindelijk rest, is een bijzonder comfortabele SUV waarmee je kilometers kunt afmalen zonder moe te worden én in alle veiligheid. Een echt vlaggenschip dus... dat Hyundai echter allang niet meer voor weggeefprijzen aanbiedt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!