Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Infiniti Q50S Hybrid

In het kort

  • Techniek

    De 3.5-V6 van Nissan is sowieso al een juweeltje en hij wordt hier nog bijgestaan door een elektrische motor. Samen vormen ze een duo dat zijn mannetje staat qua prestaties en toch heel goed scoort qua verbruik. Het gaat hier om een parallelle hybride, met een normale zeventrapsautomaat die de achterwielen aandrijft en zijn vermogen en koppel dus krijgt van de verbrandingsmotor, de elektrische motor of allebei. Qua schakelgedrag en -zachtheid kan het wel nog wat beter.

  • Wegligging

    De Q50 is iets kleiner dan zijn voorganger en ook iets speelser in de bochten. Rechtdoor kan hij enige last hebben van zijwind of sporen, maar alles blijft binnen de perken. Voor wie veel in winterse omstandigheden vertoeft, is er ook een vierwielaangedreven versie (voor 2.500 euro extra). Het stuur - het eerste in de sector met drive by wire-technologie - voelt nog wat kunstmatig aan, maar werkt wel. De grote remmen zijn tegen hun taak opgewassen.

  • Veiligheid

    De hybride Q50 is al redelijk goed uitgerust wat actieve veiligheid betreft en het arsenaal kan als optie nog met allerlei interessante rijhulpsystemen worden uitgebreid. Wat de passieve veiligheid betreft, vinden we de klassieke zes airbags terug en enkele andere veiligheidsvoorzieningen zoals een speciaal opspringende motorkap voor voetgangers. In de EuroNCAP-test scoort de Q50 dan ook meer dan behoorlijk; enkel bij de zijdelingse impacttest met paal was er wat twijfel.

  • Comfort

    De hybride Q50 heeft sowieso een sportonderstel en de vering kan dus wel wat droog uit de hoek komen op een slechtere ondergrond. De stoelen vooraan bieden echter een goed zitcomfort en de rijhouding is oké. Als je de navigatie met dubbel scherm eenmaal onder de knie hebt, is de ergonomie goed te noemen. Voorin is er ruimte zat, achterin merk je dat de Q50 kleiner is dan de Q70, met minder been- en hoofdruimte. De verwarming en verluchting functioneerden uitstekend.

  • Praktische kant

    Instappen gaat heel vlot voorin, maar is wat moeilijker achterin vanwege de afhellende daklijn en de toch wel smallere deuropening. Hoewel de auto wat kleiner is, is zijn koffer toch 50 liter groter dan die van de Q70, maar 400 liter is natuurlijk nog niet bijzonder groot, vooral niet omdat je - gezien de batterijopstelling - de achterbank niet kunt neerklappen. Wat de standaarduitrusting betreft, is de Q50S Hybrid sowieso goed voorzien. De afwerking van onze testwagen was verzorgd.

  • Budget

    Infiniti biedt de Q50S Hybrid aan voor een prijskaartje van net boven de 50.000 euro. Voor een auto van deze grootte en met deze prestaties is dat zeker niet overdreven, temeer daar de opties ook niet echt duur zijn en je kunt genieten van een algemene waarborg van drie jaar (of 100.000 kilometer) en vijf jaar op de hybride onderdelen. Infiniti start zijn net terug op in België, vandaar dat er nog maar één dealer is. Op de fleetmarkt zou een dergelijke auto toch moeten kunnen scoren.

Infiniti Q50S Hybrid
Conclusie / Infiniti Q50S Hybrid

Deze topversie in het Infiniti Q50-gamma moet 50.400 euro kosten, wat weliswaar een kleine 8.000 euro meer is dan een gelijkaardig uitgeruste Q50 Sport met dieselmotor, maar een dikke 15.000 euro minder dan een qua prestaties perfect vergelijkbare Lexus GS 450h. Nu zouden we daaraan wel een paar interessante optiepakketten toevoegen (onder meer het Safety Shield Pack, het Multimedia Pack en het Visibility Pack), maar dan heb je voor zo'n 58.000 euro een bijzonder compleet en veilig uitgeruste auto die aangenaam rijdt, voldoende ruimte biedt, goede prestaties neerzet en daar doorgaans een mussendorst tegenoverstelt. Deze auto zou ook een interessant aanbod moeten kunnen vormen voor de executive fleetmarkt, al wordt hij voor fleetbedrijven - net zoals in Brussel en Wallonië - qua BIV nog altijd afgestraft als gevolg van zijn (potentiële) vermogen: 4.957 euro.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker