In het kort
-
Rijdynamiek
De viercilinder van de Q60 2.0t – in feite een Mercedes-motor – weet te overtuigen. De zeventrapsautomaat komt eveneens van das Haus en komt vooral tot zijn recht bij een rustige rijstijl; in de Sport-stand mist hij dynamiek. Het by wire-stuur reageert erg direct en precies, maar geeft amper feedback. Jammer, want de consistentie en de respons zijn goed. Het weggedrag is eerder veilig neutraal dan sportief te noemen.
-
Veiligheid
Het basisaanbod aan rijhulpsystemen is standaard, terwijl je voor de hightechsystemen naar de duurdere afwerkingen moet kijken – op de actieve spoorassistent na zijn ze niet bij te bestellen. Het ESP is erg opdringerig en stelt alles ten dienste van de veiligheid. De ledkoplampen zijn verbazend efficiënt. Meedraaiende koplampen zijn standaard op de Tech. Bij de passieve veiligheid noteren we nog een actieve motorkap.
-
Comfort
Ondanks een harde schokdemping is de filtering van wegoneffenheden goed, zonder te vervallen in overdreven stugheid. De geluidsisolatie is erg verzorgd. Hoewel je iets te hoog zit, is de rijhouding goed. De aanwezigheid van twee aanraakschermen is zeker origineel, maar ze maakt het niet makkelijk om je weg te zoeken in de functies. Standaard krijgt de Q60 een klimaatregeling met twee zones, maar de werking daarvan overtuigde ons niet.
-
Praktische kant
De grote deuren vormen een handicap in krappe parkeervakken. Gelukkig blijven ze traploos openstaan. Binnenin is het speuren naar opbergvakken, terwijl de kofferinhoud ook al erg matig blijkt. Hetzelfde kun je zeggen van de toegang tot de bagageruimte. Wel kan het handig zijn dat de achterbank kan worden neergeklapt. De gekozen materialen zijn kwaliteitsvol en de afwerking is verzorgd. De standaarduitrusting is zelfs bij het basismodel al erg volledig.
-
Connectiviteit
De navigatie reageert snel en precies, al blijkt in de praktijk vooral de manier om in te zoomen met een knijpbeweging handig, zeker voor wie een tablet gewoon is. Onze testwagen beschikte over een Bose- audiosysteem met dertien luidsprekers, dat het interieur omtovert in een heuse concertzaal. Het InTouch-systeem kopieert je smartphoneomgeving naar het scherm van de auto, inclusief toegang tot mails, internet en muziekbestanden.
-
Budget
De basisprijs is berekend op die van de Duitse concurrentie, maar de Q60 kan een betere standaarduitrusting voorleggen. De vraag is enkel hoe zijn restwaarde zal evolueren. Met vier uitrustingsniveaus kan ieder zijn gading vinden, en de meest interessante snufjes zijn in de optielijst te vinden. Het verbruik is niet meer dan matig, nog een geluk dus dat de benzinetank voldoende groot is. Momenteel zijn er maar drie verdeelpunten: Antwerpen, Brussel en Luik.
Te zien aan het aantal hoofden die onze richting uit draaiden, wekt de Q60 wel wat belangstelling op. Dat is al een belangrijk pluspunt ten opzichte van de gevestigde waarden uit Duitsland, ook al heeft de Infiniti nog enkele andere troeven uit te spelen, zoals een volledige standaarduitrusting, een degelijke afwerkingskwaliteit, een veilig rijgedrag en leuke motor. Het by wire-stuur is origineel, maar vergt gewenning, zeker voor dynamisch ingestelde bestuurders. We zijn dus niet zeker of een testrit iedereen zal overtuigen...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!