In het kort
-
Techniek
De nieuwe Ingenium-diesel heeft zijn kwaliteiten al getoond, maar de F-Pace blijft een grote en zware auto en dat fnuikt natuurlijk de prestaties. De ZF-overbrenging doet haar best om dat te compenseren en kan daardoor soms wat hectisch overkomen. Wat het verbruik betreft, hangt veel af van je rechtervoet. In normaal verkeer en zonder excessen is een dikke 8 liter mogelijk, met een ei onder de voet 6 liter. Supergehaaste rijders moeten op 10 liter of meer rekenen.
-
Wegligging
Dankzij een aangenaam stuur, betrouwbare remmen en een vierwielaandrijving die in normale omstandigheden de nadruk legt op de aangedreven achterwielen, kan de F-Pace uitpakken met een zeer veilig, maar ook plezierig weggedrag. In rechte lijn kan de F-Pace wel een tikkeltje gevoelig zijn voor zijwind, maar dat is niet zo erg. De grote draaicirkel hindert wat bij het manoeuvreren. De trekkracht is met deze motor goed in alle omstandigheden.
-
Veiligheid
Vanzelfsprekend is de F-Pace voorzien van een zeer goed afgesteld ESP en ook een automatische noodremfunctie bij lage snelheid is standaard. Als optie kunnen nog behoorlijk wat rijhulpsystemen bijbesteld worden. Het zicht (schuin) achteruit is niet zo goed als gevolg van de brede stijlen, de oplopende lijn en de achterbank die wat hoger staat. Qua passieve veiligheid is het jammer dat zijdelingse airbags achterin of knieairbags niet mogelijk zijn. EuroNCAP heeft de F-Pace nog niet getest.
-
Comfort
Op een erg oneffen wegdek kan de ophanging wat droog overkomen, maar mede dankzij de hoge banden is de vering over het algemeen comfortabel, een comfortgevoel dat nog in de hand wordt gewerkt door de uitstekende stoelen die ook maken dat je echt ‘in’ de F-Pace zit. Ook achterin is het goed toeven: de helling van de rugleuning is elektrisch verstelbaar als optie en het ruimteaanbod is royaal. De airco (als optie ook achterin regelbaar) werkt goed en de verluchting is behoorlijk.
-
Praktische kant
Instappen kost voorin weinig moeite, achterin is het deurgat iets smaller, maar het blijft zeer goed doenbaar, temeer daar je hier je voeten goed onder de voorstoelen kunt steken. Het interieur is praktisch ingericht, maar de keuze van materialen (vooral) en afwerking staan niet helemaal op het niveau van de Duitse concurrentie. De koffer is erg ruim en makkelijk belaadbaar, het totale laadvolume is groot. Als optie kun je de gemotoriseerde achterklep openen met een beenbeweging.
-
Budget
De F-Pace is groot en ruim voor een middenklasse-SUV en heeft ook een aantrekkelijke vormgeving. Gezien zijn verzorgde standaarduitrusting lijkt de prijs ons billijk. Het is ook een zegen dat er zoveel opties te krijgen zijn, maar hun prijs is niet altijd even schappelijk en zo kan het eindbedrag flink oplopen. Gelukkig brengen de vele packs gedeeltelijk soelaas. Jaguar biedt al jaren een garantie van drie jaar (zonder kilometerbeperking) en daarbovenop drie jaar gratis onderhoud.
Het is een klein kunstje om te voorspellen dat de F-Pace een mooie toekomst tegemoet gaat. Dat merk je niet alleen aan de grote belangstelling voor het model (ook op straat), maar het blijkt ook uit zijn kwaliteiten op de weg. Jaguars SUV rijdt bijzonder aangenaam, biedt heel wat ruimte en ziet er bijzonder goed uit, zeker aan de buitenkant. De wat matige prestaties en de ietwat tegenvallende afwerking en aankleding binnenin nemen velen er dan graag bij. Bovendien is de F-Pace voor zijn formaat en ‘standing’ concurrentieel geprijsd, al moet je wel opletten als je in de optiecatalogus gaat snuisteren, want de totaalprijs kan dan heel snel oplopen. Nu ben ik zelf van nature geen grote aanhanger van SUV’s, maar als ik er dan toch eentje zou moeten kopen (en er het budget voor zou hebben), dan staat deze F-Pace zeker boven aan mijn lijstje.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!