In het kort
-
Techniek
De recente drieliter-V6 met compressor is een zeer aangename, moderne krachtbron. In deze S-uitvoering van de F-Type heeft hij nog 40 pk meer (380 in totaal) en iets meer koppel dan normaal. Hij is gekoppeld aan een uitstekende ZF-achttrapsautomaat met verschillende programma's, die zacht maar ook zeer alert en vinnig kan schakelen. Met een terughoudende gasvoet blijft het verbruik onder controle, al te groot enthousiasme wordt daarentegen aan de pomp afgestraft.
-
Wegligging
De F-Type is de best sturende Jaguar ooit. Consistentie, nauwkeurigheid of feeling: deze vrij directe besturing heeft het allemaal. De grote remmen zijn krachtig, goed doseerbaar en vrij van uithoudingsproblemen. In rechte lijn heeft de F-Type nog wat last van zijn vrij korte wielbasis, maar in de bochten zorgt die net voor flink wat rijplezier, mede dankzij de perfecte gewichtsverdeling. Een mechanische zelfsper gaat tractieproblemen zeer efficiënt tegen.
-
Veiligheid
De F-Type beschikt uiteraard over de klassieke actieveveiligheidssystemen (zoals ABS en ESP), die hun werk zeer goed doen, en daarbovenop over nog enkele minder verspreide rijhulpsystemen (maar niet allemaal). Het zicht rondom is goed met de kap open, de verlichting uitstekend. De geheel van aluminium vervaardigde F-Type is zeer stijf, en dat voel je ook in het weggedrag. Maar bepaalde systemen om een crash te voorkomen of het effect ervan te temperen biedt hij niet aan.
-
Comfort
Hoewel het hier gaat om een echt sportieve roadster, blijft het veercomfort meer dan behoorlijk (de S heeft gestuurde schokdempers). De standaardsportstoelen zijn uitstekend; de optionele Performance-stoelen zitten nog beter, maar zijn niet goedkoop vanwege ook met leer bekleed. De zitruimte is goed, omdat de wagen zo breed is en geen pseudo-achterbankje of iets dergelijks heeft. De airco werkt naar behoren en de verluchting steekt een tandje bij indien nodig (extra verluchtingsmonden).
-
Praktische kant
Instappen gaat redelijk goed, maar je zit wel laag en weer uit de auto raken is voor veel mensen andere koek. Het interieur is vrij praktisch ingericht, maar toch zijn er te weinig (en te kleine) opbergvakken. De standaarduitrusting is goed, maar er zijn enkele opties die standaard zouden moeten zijn in deze prijsklasse. De afwerking is meer dan behoorlijk, al laat de keuze van sommige materialen nog wat te wensen over. De kofferruimte is vrij diep, maar zeer plat.
-
Budget
De F-Type is geen goedkope auto, verre van, maar in vergelijking met sommige (vooral Duitse) concurrenten is hij echt wel een koopje. Met de packs kun je de prijs van het hele optiepakket toch wel verlagen en de losse opties zijn niet goedkoop, maar zeker ook niet overdreven duur (enkele uitzonderingen niet te na gesproken). Of de F-Type ook op de tweedehandsmarkt zijn waarde zal behouden en gegeerd zal zijn, blijft nog eventjes koffiedik kijken.
Het was afwachten wat de mensen van Jaguar, na zoveel getalm en gestrande pogingen, zouden maken van hun E-Type-opvolger. Werd het de zoveelste net-niet GT of een echte sportauto? Het is gelukkig het laatste geworden, met voldoende verwijzingen naar de spirit van de roadster van weleer, maar ook veel moderne technologie waar het moet of iets bijbrengt. Al bij al is de F-Type geen goedkope auto, zeker niet als je ziet wat er nog allemaal als optie kan bijkomen, maar als je valt voor een echte sportieve roadster die bakken rijplezier combineert met nog heel wat comfort en goede looks, dan kun je niet om de F-Type heen. En vergeleken bij de Duitse concurrentie begint hij zelfs op een koopje te lijken.