In het kort
-
Techniek
De nieuwe Ingenium-diesel van Jaguar Land Rover onderscheidt zich in de eerste plaats door zijn verhouding vermogen-verbruik en zijn opvallend lage CO2-normuitstoot. Ook in de praktijk blijkt de XE met deze motor aangenaam zuinig, met een testgemiddelde van 6,2 l/100 km, dat weinig gevoelig is voor je rijstijl. De automaat aarzelt in de standaardmodus soms een beetje en weet onder de 80 km/h de koppelkromme van de tweeliterdiesel niet optimaal te benutten.
-
Wegligging
Jaguar toont zijn Duitse rivalen wat rijplezier is, en dat moet in München hard aankomen. De XE is snedig en dynamisch, biedt een perfecte koetswerkcontrole en vertoont een veel neutraler evenwicht dan zijn meer onderstuurde concurrenten. De remmen zijn voldoende krachtig en laten zich perfect doseren. Omdat de XE een achterwielaandrijver is, draait hij relatief kort. De trekkracht wordt in extreme omstandigheden geholpen door de elektronische functie ASPC.
-
Veiligheid
Op het vlak van veiligheidsuitrusting moet het kleine Jaguar zowel qua standaardvoorzieningen als qua opties niet onderdoen voor massaconstructeurs met oneindig veel grotere budgetten. De XE wordt zelfs standaard geleverd met een stadsremhulp. Het onafhankelijke EuroNCAP heeft zich nog niet over de Britse berline gebogen, maar we gaan ervan uit dat hij zich daar met zijn moderne constructie glansrijk zal weten te onderscheiden.
-
Comfort
Ondanks het hoogstaande rijplezier biedt de XE zijn inzittenden ook een goed comfort. Het is stil in het interieur en de stoelen van de R-Sport steunen uitstekend, maar vooral het ophangingscomfort dwingt respect af. Het plaatsaanbod is toereikend voorin, achterin komen grotere mensen hoofdruimte tekort wanneer de auto is uitgerust met het optionele schuifdak. De ergonomie is behoorlijk, al zijn sommige menu’s van het infotainmentsysteem niet altijd even logisch opgebouwd.
-
Praktische kant
Voorin instappen is geen probleem, achterin moeten grotere mensen opletten dat ze het hoofd niet stoten. Het interieur heeft voldoende bergvakken, maar de afwerkingskwaliteit staat niet overal op premiumniveau (plastics rond de luidsprekers en onder aan het dashboard, overkapping van het instrumentenbord). De naakte onderkant van de hoedenplank is echt ongepast in dit prijssegment. Gelukkig is de koffer zelf wel ruim en kan de achterbank standaard worden neergeklapt.
-
Budget
De Jaguar XE is een dure vogel, maar zijn rivalen ook. Gelukkig is de standaarduitrusting iets uitgebreider dan bij de concurrentie – met onder meer drie jaar gratis onderhoud – en liggen de optietarieven doorgaans iets lager. Jaguar biedt met drie jaar garantie een jaar meer dan de Duitse rivalen. De herverkoopwaarde is moeilijk in te schatten (Jaguar is al lang afwezig in dit segment), maar moet gezien de lage CO2-uitstoot en het merkimago redelijk zijn.
Het segment van de premiumgezinsberlines was nog nooit zo druk, en toch waagt Jaguar zich er na een afwezigheid van bijna tien jaar net nu weer in. Maar de Britten hebben geen half werk geleverd, want de nieuwe XE rijdt plezieriger dan een BMW 3-Reeks en even comfortabel als een Mercedes C-Klasse, die allebei nog steeds als referenties ter zake worden aanzien. Helaas biedt hij nog niet de foutloze afwerking van een Audi A4 (onderkant hoedenplank, een paar plastics op het dashboard) en weet de automaat zijn nieuwe Ingenium-motor niet optimaal te benutten. Daar staat tegenover dat hij voor een vergelijkbaar prijskaartje veel meer standaarduitrusting biedt dan zijn Germaanse rivalen. De XE moet volgens ons met andere woorden wel zijn plaatsje kunnen veroveren in dit explosief groeiende segment, al zou een breakversie ongetwijfeld nog veel meer klanten kunnen verleiden...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!