Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Kia Cee'd 1.6 CRDI 128

In het kort

  • Techniek

    De 1.6 CRDi met 128 pk kennen we al van de vorige Cee’d. Zijn algemene kenmerken zijn aanvaardbaar, al helpt zijn niet al te hoge koppel hem niet bij de hernemingsoefeningen. Het geheim bestaat er dan ook in altijd in de juiste versnelling te rijden om over voldoende pit te beschikken. Als troost kunnen we aanvoeren dat het verbruik van deze zelfontbrander beperkt is, ongeacht de rijomstandigheden. De versnellingsbak is goed gespreid en schakelt aangenaam.

  • Wegligging

    Het Europese ontwikkelingscentrum in Rüsselsheim kreeg de vrijheid om alle afstellingen van de ophanging van de nieuwe Cee’d te herzien om de meer veeleisende Europese bestuurders te kunnen verleiden. Als resultaat daarvan rijdt het model veel efficiënter en serener, maar het rijplezier als dusdanig is nog niet te vergelijken met dat in de beste Europese rivalen, als gevolg van een minder nauwkeurig stuur en een ontoereikende schokdemping. Het remsysteem is tegen zijn taak opgewassen.

  • Veiligheid

    De Cee’d boekt ook vooruitgang op veiligheidsvlak, want hij gebruikt meer staal met hoge en erg hoge trekvastheid. De veiligheidsuitrusting overstijgt echter niet het gemiddelde voor de categorie, met zes airbags en een ESP. Het enige extraatje (spoorassistentie) is bovendien een optie, die dan nog enkel verkrijgbaar is op de topversie Sense. Voor een moderne middenklasser hadden we op zijn minst een knieairbag en een dodehoekcontrole verwacht, al dan niet standaard.

  • Comfort

    De gebrekkige schokdemping helpt de filtering op bijvoorbeeld kasseiwegen, maar minder die van grote wegoneffenheden. De geluiddemping is algemeen gezien goed (behalve die van rolgeluiden), terwijl Kia flink wat vooruitgang heeft geboekt wat betreft de steun van de stoelen of de rijhouding. Het verstelbereik van de stuurkolom in de hoogte had weliswaar nog wat groter mogen zijn, maar het is al veel beter dan vroeger. Op de achterbank is plaats voor twee volwassenen.

  • Praktische kant

    Bij de generatiewissel ging ook de veelzijdigheid erop vooruit, dankzij een koffer die groter is dan voordien, maar ook dankzij een uitgebreidere moduleerbaarheid, met een in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank en een skiluik. Ook binnenin verleidt de Cee’d, enerzijds met zijn talrijke opbergmogelijkheden, anderzijds met zijn absoluut verbazende afwerkingskwaliteit. De standaarduitrusting is compleet van bij de instapversie (Fusion).

  • Budget

    Vergeleken met de vorige generatie is de Cee’d duurder geworden. Toch blijft zijn prijskaartje interessant, vooral omdat het model nog altijd een garantie van zeven jaar of 150.000 kilometer geniet. Alleen jammer dat je geen auto op maat kunt samenstellen, aangezien de voornaamste opties gegroepeerd zijn in packs. Ten slotte kunnen we ons voorstellen dat de betrouwbaarheidsreputatie van Kia een positieve impact zal hebben op de herverkoopwaarde op de tweedehandsmarkt.

Kia Cee'd 1.6 CRDI 128
Conclusie / Kia Cee'd 1.6 CRDI 128

Van de ene generatie op de andere boekte de Kia Cee'd heel wat vooruitgang. Met name de afwerking en de look maken in die mate indruk dat deze Koreaan op die vlakken perfect de vergelijking doorstaat met de beste Duitsers. Die nieuwe plastische kwaliteiten overschaduwen echter niet de talrijke andere evoluties, meer bepaald qua binnenruimte, comfort (stoelen, ophanging, geluiddemping) en uitrusting. Zich bewust van zijn nieuwe verleidingskracht heeft Kia zijn prijzen opgetrokken, maar die blijven niet temin redelijk en in ieder geval lager dan die van Europese rivalen, die bovendien geen garantie van zeven jaar of 150.000 kilometer genieten. Kortom, de Cee'd heeft nu alle kaarten in handen om zijn rol van tweede viool achter zich te laten en een van de hoofdrolspelers in de categorie te worden. Alleen qua wegkwaliteiten is et nog marge voor verbetering. Niet dat hij slecht rijdt, integendeel, maar zijn onderstel blijkt nog niet in staat dat deel van de klanten aan te spreken dat rijplezier in het vaandel voert. We weten ondertussen echter uit ervaring dat de Koreanen snel leren...

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars