In het kort
-
Rijdynamiek
De kleine benzinemotor verrast zowel door zijn kracht als door zijn souplesse. Hij wordt geholpen door een goed gespreide en vlot schakelende manuele zesbak, waarvan alleen de aanzet wat stroef verloopt. Overtuigen doet hij vooral door zijn rechtlijnig en dynamisch rijgedrag, en zijn nauwkeurig en goed centrerend stuur. De remmen zijn ruim bemeten en goed doseerbaar, maar vertonen na enkele extreme remmanoeuvres lichte tekenen van vermoeidheid.
-
Veiligheid
De Ceed is rijkelijk voorzien van rijhulpsystemen, waarvan de meeste standaard zijn. Verder heeft hij zes airbags (frontaal, lateraal voorin en gordijnkussens), evenals Isofix-bevestigingen achterin. De hoofdsteunen zijn goed instelbaar, alleen achterin kunnen grote inzittenden ze net niet hoog genoeg zetten. Het zich rondom is correct. De (optionele) ledkoplampen zorgen voor een goede verlichting en dankzij dagrijlichten achteraan ben je in alle omstandigheden zichtbaar.
-
Comfort
De keuze voor een dynamisch rijgedrag heeft zijn weerslag op het comfort. Niet in die mate dat de Ceed onaangenaam wordt, maar grotere oneffenheden worden minder goed verteerd. Het zitcomfort in het ruime interieur is goed, alleen merk je bij lange ritten dat de bestuurdersstoel niet optimaal steunt. De prima geluiddemping van de motor accentueert wel de andere rijgeluiden – vooral de rolgeluiden kunnen hinderlijk worden. Airco is standaard.
-
Praktische kant
Zowel voor- als achterin kun je gemakkelijk in- en uitstappen, al is het achterin wat opletten met je hoofd. Met zijn lage drempel en grote opening is de 395 liter grote koffer zeer gemakkelijk te laden en te lossen. Bovendien is hij een van de grootste in het segment. De moduleerbaarheid beperkt zich tot het in twee ongelijke delen neerklappen van de achterbank. Al vanaf het eerste uitrustingsniveau verwent de Ceed met een zeer volledige standaarduitrusting.
-
Connectiviteit
Een audio-installatie met zes luidsprekers en AUX- en USB-aansluitingen is standaard vanaf het eerste uitrustingsniveau. Het geheel is vlot te bedienen dankzij de combinatie van selectieknoppen en het aanraakscherm. Een smartphone koppelen via bluetooth is kinderspel. Het systeem is in de More ook compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. In deze versie beschikt de Ceed ook standaard over TomTom-navigatie met realtime verkeersinformatie.
-
Budget
De basisprijs van de Ceed met de 1.0 T-motor bedraagt 21.290 euro, maar daar krijg je wel een zeer uitgebreide standaarduitrusting voor. Opties zijn er nauwelijks en ze zijn meestal gebundeld in logisch opgebouwde packs. Omdat de vlijtige motor zijn uiterste best moet doen om de toch wel zware Ceed vooruit te krijgen, is hij niet echt zuinig. Daartegenover staat wel een waarborg van zeven jaar of 150.000 kilometer die bovendien overdraagbaar is bij herverkoop.
De Kia Ceed is een geslaagde compacte middenklasser. Hij is ruim en praktisch en weet zelfs de veeleisende bestuurder te charmeren met een nauwkeurig en aangenaam weggedrag, met als toemaatje een prettige 1.0-turbomotor. Voeg daar nog de zeer uitgebreide standaarduitrusting aan toe, en er lijkt een auto te staan waar je moeilijk neen tegen kunt zeggen. Helaas heeft Kia geen echte basisversie van de Ceed, waardoor de prijs al gauw oploopt. Ook is de meest Europese onder de Kia’s geen echt toonbeeld van zuinigheid. Maar dat kan worden gecompenseerd door de uitgebreide garantie van zeven jaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!