In het kort
-
Rijdynamiek
De 1.2 volstaat voor wie niet echt op zoek gaat naar sportwagenprestaties. Dankzij de lichtere structuur van de Picanto ondervind je geen hinder van de lange spreiding van de manuele vijfbak, die anderzijds zowel het geluidsniveau als het verbruik ten goede komt. Op zijn grote wielen schuwt de GT Line snel genomen bochten niet, maar zijn dynamisme laat zich toch het best appreciëren in de stad, waar hij zowel kleine steegjes als grote boulevards met sprekend gemak verteert.
-
Veiligheid
De Picanto is nog niet langsgegaan bij EuroNCAP, maar daar zou hij een goede score moeten halen dankzij zijn vele elektronische veiligheidssystemen: een automatische noodremhulp (wel nog zonder voetgangerherkenning), de vectoriële verdeling van het motorkoppel in de bocht (een ESP-evolutie), Isofix-verankeringspunten op twee stoelen, zes airbags en automatische lichten is een erg gestoffeerd aanbod voor een stadswagen uit het A-segment.
-
Comfort
De ophanging van de GT Line is strakker dan die van andere Picanto’s, waardoor hij op oneffenheden in het asfalt springeriger durft te reageren, een gevolg van de beperkte veerwegen. De laagprofielbanden (195/45 16) zijn evenmin ideaal voor de filtering, zonder dat het fenomeen echter storende proporties aanneemt. De Picanto is bovendien uitstekend geïsoleerd en de rijhouding is verbazend goed, zelfs voor grote bestuurders. Achterin is genoeg plaats voor twee inzittenden.
-
Praktische kant
Kia heeft de koffer doen groeien naar 255 liter, wat enorm is in dit segment. Bovendien beschikt hij dankzij de dubbele kofferbodem over een volledig vlakke laadvloer met de achterbank neer. De Picanto heeft ook tal van opbergvakjes: een dubbel vak onder aan de middenconsole, twee moduleerbare bekerhouders en zelfs een verplaatsbare centrale armsteun die ook een opbergvak herbergt. Jammer wel dat hij niet gehomologeerd is om een aanhangwagen te slepen.
-
Connectiviteit
Aangezien we ons hier in het A-segment bevinden, mogen we wel stellen dat het multimedia-aanbod erg volledig is. Dat is zeker het geval voor de Picanto’s met het Navi Pack (een optie op de Fusion, standaard op de GT Line), dat een 7 duim groot aanraakscherm omvat. Apple CarPlay of Android Auto zijn in dat geval ook standaard, net als zes speakers. De basis-Picanto heeft een klassiek LCD-scherm en twee luidsprekers. Net als in de Rio is een DAB-radiotuner nog niet verkrijgbaar.
-
Budget
Kia biedt een 1.0 Picanto met 67 pk aan voor 10.840 euro, deze 1.2 kost minstens 12.940 euro, voor de erg behoorlijk uitgeruste Fusion. De GT Line heeft meer verleidingskracht, maar die kost met deze motor 14.590 euro. Dat begint al op te lopen voor een klein autootje... Maar goed, wanneer we de verhouding prijs-kwaliteit bekijken, is de kleine Koreaan nog altijd goed gepositioneerd. Net als andere Kia’s krijgt hij een waarborg van 7 jaar (of 150.000 kilometer), nog altijd een grote troef.
Door volop in te zetten op uitrusting, uiterlijk en rijplezier verzekert de Kia Picanto zich van een plaats tussen de chique stadswagens, vooral dan met de GT Line-uitvoering. Akkoord, dat hij plots de liefhebbers van de Fiat 500 met zijn 60 jaar ‘dolce vita’-uitstraling kan overtuigen, lijkt ons twijfelachtig. Maar voor alle andere rivalen in deze klasse (Renault Twingo/Smart Forfour, Citroën C1/Peugeot 108/Toyota Aygo, Seat Mii/Skoda Citigo/Volkswagen Up) is deze derde generatie Picanto een taaie klant geworden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!