Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Kia Sportage 1.7 CRDi : De prijs voor de homogeniteit

In het kort

  • Techniek

    De 1.7 CRDi van 115 pk deed al dienst onder de motorkap van de vorige Sportage, maar werd verder verfijnd, waardoor hij nu 280 Nm ontwikkelt vanaf 1.250 o/m (of 20 Nm meer). Meer dan zijn prestaties, die nog altijd erg schappelijk zijn, prijzen we hem vooral voor zijn soepelheid bij lage en gemiddelde toeren, wat het rijden comfortabel maakt. Gekoppeld aan zijn goed gespreide manuele zesversnellingsbak is hij ook relatief zuinig, getuige ons testgemiddelde van 6,7 l/100 km.

  • Wegligging

    In combinatie met de 1.7 CRDi is de Sportage niet verkrijgbaar als 4x4, maar als gewone voorwieltrekker staat hij goed zijn mannetje. Qua weggedrag is hij op geen enkele echte fout te betrappen, terwijl zijn riante bodemvrijheid hem in staat stelt om met een zekere gemoedsrust over slechte wegen of paden te rijden. Om echt te kunnen wedijveren met de referenties moet Kia alleen nog een inspanning leveren wat betreft de feeling van de bedieningsorganen.

  • Veiligheid

    Kia voorziet standaard in zes airbags om de inzittenden van elke Sportage te beschermen. Maar omdat voorkomen beter is dan genezen, staat een hele rist rijhulpsystemen op het programma, te beginnen bij de verplichte elektronische stabiliteitscontrole, een noodremhulp of zelfs een automatische noodremfunctie (vanaf het tweede uitrustingsniveau). Ook een spoorassistent, een verkeersbordherkenning en een dodehoekcontrole zijn beschikbaar (afhankelijk van de versie).

  • Comfort

    Hoewel hij alles weloverwogen relatief comfortabel rijdt, mist het onderstel van de Sportage nog wat verfijning om zijn beste rivalen te evenaren. Dat maakt de Koreaan echter goed met zijn comfortabele en ruime interieur, zijn intelligente ergonomie en zijn comfortabele en moduleerbare achterbank. Die laatste kan nog altijd in twee ongelijke delen worden neergeklapt, maar heeft ook standaard een rugleuning waarvan de hellingshoek verstelbaar is.

  • Praktische kant

    Met een beschikbaar laadvolume van een goeie halve kubieke meter onder het bagagescherm en een koffervloer die op gelijke hoogte komt met de drempel (en waaronder je nog kleinere voorwerpen kwijtkunt) is de Sportage een goede gezinsvriend. Er zijn bovendien genoeg opbergmogelijkheden in het interieur en ze zijn voldoende ruim voor de spulletjes van een gezin tijdens langere ritten. De standaarduitrusting is best uitgebreid, zelfs voor de instapversie Lounge.

  • Budget

    Met een instapprijs van 25.390 euro voor de 1.7 CRDi Lounge is de Kia Sportage iets minder duur (600 euro) dan zijn meest directe rivaal (en technische neef), de Hyundai Tucson. Zoals altijd bij de Koreanen moet je echter voor een hogere uitvoering kiezen om over extra uitrusting te beschikken, aangezien de optielijst bijzonder beknopt is. Ten slotte blijft Kia op het gebied van garantie onklopbaar, met zijn zeven jaar of 150.000 kilometer (de eerste drie jaar zonder kilometerbeperking).

Kia Sportage 1.7 CRDi : De prijs voor de homogeniteit
Conclusie / Kia Sportage 1.7 CRDi : De prijs voor de homogeniteit

Net als zijn voorganger schuift de nieuwe Sportage vooral zijn stijl naar voren om te verleiden. Het goede nieuws is echter dat hij nu ook veel beter gewapend is om niet teleur te stellen na de eerste kennismaking. Deze compacte SUV is niet alleen ruim en functioneel, aangenaam om mee te rijden en relatief comfortabel in de dagelijkse praktijk – al had de ophanging nog wat zachter mogen zijn – maar hij vindt bovendien een uitstekende metgezel in de soepele en zuinige 1.7 CRDi. Bovendien is deze Sportage intelligent geprijsd en globaal gezien goed uitgerust, terwijl Kia daarenboven de meest uitgebreide garantie op de markt biedt (zeven jaar of 150.000 kilometer). De Sportage heeft dus alle troeven in handen om (opnieuw) een van de populairste SUV’s op onze markt te worden.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker