Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Kia XCeed 1.4 T-GDi A: De spannende cross-over

In het kort

  • Rijdynamiek

    Ook bij hogere snelheden weet de XCeed zijn inzittenden in alle veiligheid te vervoeren. Zijn onderstel werd gefinetuned op de meest uiteenlopende Europese wegen, en dat voel je eraan. De auto behoudt zijn stabiliteit in alle omstandigheden en wil vooral rijcomfort bieden bij alledaags gebruik. De remmen blijken altijd goed werk te leveren, maar de optionele gerobotiseerde zevenversnellingsbak mist soms wat reactievermogen.

  • Veiligheid

    Onze topversie was uitgerust met het hele veiligheidsarsenaal dat we van een moderne auto verwachten. De sensoren en camera’s voeren hun bewakingstaken perfect uit. Ze doen dat trouwens behoorlijk discreet – dus zonder al te veel gepiep . Bovendien kun je de meest enerverende functies uitschakelen, maar weet wel dat ze bij elke start allemaal weer geactiveerd worden. De semiautonome fileassistent blijkt behoorlijk nuttig te zijn.

  • Comfort

    Je zou het misschien niet verwachten van een Kia, maar de nieuwe XCeed rijdt bijzonder comfortabel. Dat is meer dan waarschijnlijk mede te danken aan de schokdempers met hydraulische aanslagpunten vooraan, maar ook aan de grotere bodemvrijheid en de langere veerwegen, die helpen om wegoneffenheden beter te absorberen. De rijhouding is geschikt voor de meeste posturen, en ook de passagiers mogen niet klagen over hun zitcomfort.

  • Praktische kant

    Met een wielbasis die vergelijkbaar is met die van de andere Ceed-modellen, biedt de XCeed niet echt een betere toegang tot het interieur noch meer ruimte achterin, ook al blijft het allemaal meer dan redelijk. Dankzij zijn verlengde achteroverhang beschikt hij wel over een grotere koffer, met een inhoud van 426 liter, of 31 liter meer dan de klassieke vijfdeursberline. Met de twee (optioneel drie) delen van de achterbank neergeklapt loopt het volume op tot 1.378 liter.

  • Connectiviteit

    De XCeed zet voor Kia een nieuwe stap op het vlak van de connectiviteit. Zo mag hij als eerste uitpakken met het telematicasysteem UVO Connect. Dit verbindt de bestuurder met de buitenwereld door hem nuttige informatie te verschaffen via het aanraakscherm en zijn smartphone. Het instrumentenpaneel wordt ook digitaal in de best uitgeruste versies, met twee duidelijk verschillende weergaves in de modi Normal en Sport.

  • Budget

    De tijd waarin Kia’s werden beschouwd als goedkope auto’s, ligt al ver achter ons. De ingebedde technologie heeft zijn prijs, net zoals het talent van de koetswerkdesigner. De stijl van de XCeed valt trouwens in de smaak, als we mogen afgaan op alle goedkeurende blikken. Met een prijskaartje van 35.220 euro bezweek ons testmodel onder de packs en zijn Sense-uitrusting. De jaarlijkse verkeersbelasting is redelijk, maar het brandstofbudget kan snel oplopen.

Kia XCeed 1.4 T-GDi A: De spannende cross-over
Conclusie / Kia XCeed 1.4 T-GDi A: De spannende cross-over

Deze nieuwe cross-over van Kia, die schaamteloos meesurft op de golf van de SUV’s, zou wel eens een groot succes kunnen worden. Met deze XCeed, die minder plomp oogt en rijdt dan zo’n ‘fake’ 4x4, kun je je heel aangenaam verplaatsen op de toegetakelde wegdekken van onze stadscentra of op de snelweg, in een vrij opmerkelijk comfort. En als je eens wat lol wil beleven, zal de levendigheid van de kleine 1.4-turbo onder de motorkap zeker niet ontgoochelen. Alleen kan zoals altijd met dit soort motoren het verbruik snel uit de hand lopen…

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker