In het kort
-
Techniek
De opvolger van de Bizzarini-V12 is volledig nieuw en werd ontwikkeld voor een optimale verhouding tussen vermogen, koppel, gewicht en compactheid. Hij levert 700 pk en is gekoppeld aan een al even nieuwe gerobotiseerde zevenbak met enkelvoudige koppeling. Een uitstekende combinatie bij een dynamische rijstijl, enkele brutale reacties (in Corsa-modus) ten spijt. De normcijfers qua gemiddeld verbruik en CO2-uitstoot gaan er op vooruit, ondanks het hogere vermogen.
-
Wegligging
De vierwielaandrijving vormt onbetwistbaar een troef. Temeer omdat ze het levendige karakter van het chassis niet in het gedrang brengt, dankzij een centrale meerschijvenkoppeling die pas koppel naar de vooras versluist wanneer nodig. Met zijn ver uit elkaar staande wielen en evenwichtige onderstel rijdt de Aventador als op rails, maar het blijft mogelijk om hem op de grens te laten oversturen. De koolstofkeramische remschijven blijken zoals verwacht onverwoestbaar.
-
Veiligheid
De volledig nieuwe structuur in koolstofvezel werkt als een overlevingscel. Daarbovenop heeft de Aventador recht op zes airbags (frontaal, zijdelings, voor de knieen). Ook ESP is standaard. Het kan volledig worden uitgeschakeld en omvat ook een Sport-modus, die net voldoende speelruimte laat om wat sensaties mogelijk te maken. De combinatie van moeilijk in te schatten contouren en een ronduit matige zicht rondom maakt dat het lastig is om je door het verkeer te verplaatsen.
-
Comfort
Het comfort van de inboard-ophanging is niet zijdezacht, maar de Aventador rijdt ook niet als een houten plank. De ergonomie is verzorgd - met hulp van Audi - en de rijhouding gemakkelijk aan te passen. De steun van de standaardstoelen laat daarentegen te wensen over, vooral dan op schouderhoogte. Het geluid van de V12, dat nauwelijks wordt gefilterd door de tussenwand, kan de confrontatie aan met alle symfonische orkesten van de wereld.
-
Praktische kant
De naar boven scharnierende deuren en de platte dorpels maken de instap niet gemakkelijk... maar wie zal daar over klagen? De afwerking is verzorgd, maar aan functionaliteit lijkt geen aandacht te zijn besteed. Op het handschoenkastje en een piepklein en zo goed als niet toegankelijk bakje op de middentunnel na is nauwelijks ruimte te vinden om het kleinste voorwerp weg te bergen. De enige oplossing voor langere trips is de koffer in de neus... die echter zeer klein is (140 liter).
-
Budget
Voor wie bijna 320.000 euro voor een auto wil neertellen vormt de prijs van de opties ongetwijfeld geen belemmering. De garantie is drie jaar geldig, terwijl je voor het onderhoud, om de 15.000 kilometer of elk jaar, steeds naar dezelfde garage moet - de enige in België (in Brussel). Met een orderboekje dat vol zit voor de komende twee jaar, twijfelen we er niet aan dat de herverkoopwaarde uitstekend zal zijn... op voorwaarde dat je je auto niet al te zeer personaliseert.
De Aventador LP700-4 is groots van lichaam en van ziel en hoeft met zijn chassis van koolstofvezel en zijn 700 atmosferische pk's niemand te vrezen. We smolten voor zijn droomuiterlijk. We gingen door de knieën voor het meeslepende geluid van zijn twaalf magische zuigers. We stormden ervandoor in tweede tot ver boven de 100 km/h... Maar toen was het tijd om opnieuw met onze voetjes op de grond te komen en ons neer te leggen bij het idee dat een dergelijke auto een gril voor geprivilegieerden is..