In het kort
-
Wegligging
De V10 van 5,2 liter is een waar juweeltje zoals we ze maar zelden zien: vol bij elk toerental, beschaafd onderin, furieus tegen de rode zone aan. Hij stuwt de Gallardo naar unieke prestatieniveaus en biedt een nog uitgebreidere geluidsbeleving dan de oude vijfliter. De gewijzigde e-Gear-versnellingsbak schakelt sneller dan voorheen, maar de nieuwe Corsa-modus is wat te brutaal om efficiënt te zijn op het circuit. De bedieningselementen zijn perfect afgesteld, zoals het stuur, dat zachtheid, precisie en feedback weet te combineren. Klasse...
-
Veiligheid
Met de optionele koolstofceramische remmen heb je enkele kilometers nodig om te wennen aan het alles-of-nietskarakter, maar als je dat eenmaal onder de knie hebt, worden de vertragingen perfect doseerbaar. De remkracht is fenomenaal en het uithoudingsvermogen is onberispelijk. Dankzij zijn vierwielaandrijving rijdt de opmerkelijk gemakkelijk te besturen Gallardo heel stabiel. Het totaalpakket blijkt uiterst efficiënt, hoewel de "kleine" Lamborghini door de iets te grote koetswerkbewegingen op een circuit soms wat zoekerig aanvoelt. Op veiligheidsvlak is de Gallardo perfect vergelijkbaar met een hedendaagse auto.
-
Comfort
De Gallardo is dan wel een diehard sportieveling, maar oncomfortabel is hij daarom niet. De veeruitslagen zijn uiteraard beperkt, maar de filtering en de verwerking van oneffenheden verlopen behoorlijk pijnloos. De goed ontworpen stoelen dragen hier hun steentje bij en ook de rijhouding is absoluut foutloos. De V10 met zijn prachtige timbre is bij normale snelheden niet overdreven sterk hoorbaar, zodat een rit van Brussel naar Monaco zeker doenbaar is. Een klimaatregeling is standaard, maar de automatische temperatuurregeling heeft al eens kuren.
-
Praktische kant
Ondanks de afmetingen van een supercar blijft de Gallardo gemakkelijk bruikbaar. In- en uitstappen gaat geenszins gepaard met het risico op een lumbago. Het zicht rondom is logischerwijs beperkt,waardoor je er goed aan doet om de optionele achteruitrijcamera te bestellen. De slechts 110 liter grote koffer voorin kan aangevuld worden met twee soepele tassen die je achter de stoelen kwijt kunt. Het dashboard is goed ontworpen en de instrumenten zijn volledig, maar bergvakken zijn er niet in overvloed. Ook de afwerking is verzorgd.
-
Budget
Dankzij de directe inspuiting is de nieuwe V10 een stuk "zuiniger" dan zijn voorganger. Zo bedraagt het rijbereik met een lichte rechtervoet (lees: bij aanvaardbare snelheden) zelfs 500 kilometer of meer.Voor een supersportieveling van dit kaliber is dat geen geringe prestatie... Het onderhouds- en waarborgprogramma is klassiek (twee jaar en 15.000 kilometer of om het jaar) en het geheel ademt kwaliteit uit.Aan de prijs hoeven we niet veel woorden vuil te maken, want die scheert uiteraard hoge toppen. In dat opzicht is de standaarduitrusting nogal beperkt.
De agressieve leds die de koplampen van de Gallardo LP560-4 opsmukken, zijn meer dan louter een streepje eyeliner, want met zijn V10 met directe injectie en 560 pk heeft hij daadwerkelijk iets in huis. Moeiteloos voegt de "kleine" Lamborghini zich op die manier weer bij de allersnelste sportwagens van de planeet. De prestaties waarmee hij uitpakt,zijn verbluffend en gaan gepaard met een ronduit opmerkelijk gebruiksgemak en rijcomfort.Voor de diehards zal dat echter net een minpunt zijn: bij een extreme rijstijl schaden de koetswerkbewegingen de efficiëntie die je van een dergelijke rijmachine mag verwachten een beetje.Voor hen zijn er twee mogelijkheden: wachten op de Superleggera of tekenen voor een Gallardo GT3 die deelneemt aan het FIA GT-kampioenschap. Als je je een Lamborghini kunt veroorloven, mag dat geen probleem zijn.