In het kort
-
Rijdynamiek
De Huracan neemt de atmosferische V10 uit de Gallardo over, maar dan met 610 pk en 560 Nm. Onder 4.000 o/m blijft hij sober klinken om vervolgens stormachtig tekeer te gaan. Vooral omdat hij perfect bijgestaan wordt door de gerobotiseerde versnellingsbak, terwijl de vierwielaandrijving een optimale trekkracht garandeert. De ophanging blijkt nauwkeurig en is aangepast aan de verschillende rijinstellingen. De remmen zijn onverwoestbaar.
-
Veiligheid
De Huracan rekent vooral op zijn hybride frame (aluminium en met koolstofvezel versterkte kunststof) om zijn inzittenden te beschermen. Dat garandeert een een 40 procent betere torsiestijfheid ten opzichte van zijn voorganger en beschikt over kreukelzones voor- en achteraan. Frontale airbags vervolledigen het plaatje. Het ESP en de tractiecontrole staan de vierwielaandrijving bij om het vermogen te kanaliseren zonder je enthousiasme te temperen.
-
Comfort
Met de kap dicht vergt de instap wat souplesse, maar iedereen, groot of klein, zal een ideale zitpositie vinden. De stoelen omhullen goed zonder je te verstikken. De gestuurde ophanging biedt een perfect compromis tussen comfort en efficiëntie, ondanks de twintigduimers met laagprofielbanden. Het dak heeft maar 17 seconden nodig om te verdwijnen, waarna je volop kunt genieten van de melodieuze V10, terwijl je goed beschut zit tegen turbulenties.
-
Praktische kant
Het zicht rondom is zo slecht dat je verplicht bent om te vertrouwen op de optionele parkeerhulpsystemen. Ook het liftsysteem dat de neus van de wagen optilt om niet aan de eerste de beste verkeersdrempel te blijven plakken, is een noodzaak. De koffer van 110 liter is erg smal en kan niet worden uitgebreid. De bedieningselementen zijn gestructureerd opgesteld, maar de plaatsing van de knoppen voor de richtingaanwijzers op het stuur werkt desoriënterend.
-
Connectiviteit
Met uitzondering van enkele drukmeters op de middenconsole is het hele instrumentenpaneel van de Huracan verzameld achter het stuur. Het 12,3 duim grote scherm geeft ook de navigatiekaart weer. Het gaat hier om een afgeleide van Audi’s ‘virtuele cockpit’. De multimedia-interface is in feite het MMI-systeem van Audi, dat in zijn tijd het neusje van de zalm was en vandaag nog altijd voldoet voor wie niet te veel eisen stelt inzake connectiviteit.
-
Budget
Met een prijs van 225.000 euro is de Huracan Spyder iets minder duur dan zijn directe concurrenten. Zijn grote cilinderinhoud en dito CO2-uitstoot straffen hem echter zwaar op fiscaal vlak, en het verbruik kan in de praktijk oplopen tot 30 l/100 km. Standaard krijgt de Huracan Spyder weliswaar wat interessante uitrusting mee, zoals koolstofceramische remmen, maar daar zouden nog enkele onmisbare items bij mogen, die nu zwaar aangerekend worden in de optielijst.
De Huracan heeft niets meer van een ambachtelijk geproduceerde sportwagen. Je merkt duidelijk dat Lamborghini volop profiteert van de samenwerking met Audi om betrouwbare en goed afgewerkte sportwagens af te leveren. De Huracan Spyder charmeert met zijn schitterende atmosferische V10, waarvan je nog beter kunt genieten zonder dak, en met zijn edele rijkwaliteiten die hem doen uitgroeien tot een van de best uitgewerkte sportwagens van het moment. Jammer dat zijn carbonlip aan de bumper het wegdek kust bij de minste oneffenheid. Zelfs met de nodige voorzichtigheid blijft het risico hoog om de neus te beschadigen, zeker op ons Belgische wegennet.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!