In het kort
-
Rijdynamiek
De biturbo-V8 is een toonbeeld van kracht en gewilligheid. Je blijft altijd luisteren naar zijn geschreeuw, vooral in de standen Sport en Corsa. De ZF-automaat werd afgesteld om snel of zelfs brutaal te reageren in de sportiefste standen. Het weggedrag is het sterke punt van de Urus: het is snedig en levendig, met opmerkelijk goed beheerste koetswerkbewegingen, en doet de 2,3 ton volledig vergeten. De besturing is zeer direct en nooit zwaar. De remmen zijn onverwoestbaar.
-
Veiligheid
De automatische grote lichten verminderen de lichtsterkte wanneer dat nodig is. Parkeersensoren en een snelheidsregelaar zijn standaard, net als het Pre-Cognition-systeem dat botsingen voorkomt of minder erg maakt dankzij een automatische noodremfunctie. Ondanks de basisprijs van meer dan 200.000 euro is het Full ADAS Pack (met spoorassistent, controle van verkeer voor en achter de auto, een head-updisplay en nachtzicht) nog een optie van 6.050 euro.
-
Comfort
De Urus is opmerkelijk comfortabel. De demping is verbazend zacht en vloeiend, maar voelt nooit ongemakkelijk aan. Ongelooflijk goed. De stoelen bieden ook een uitstekend compromis tussen comfort en steun. We beschikten wel over de optionele exemplaren met extra instelmogelijkheden, ventilatie en massage. De Urus is niet alleen groot, maar (gelukkig) ook ruim. De plaats voor de benen achterin is echt gul. De geluiddempende ruiten (een optie) zijn een aanrader.
-
Praktische kant
De toegang verloopt gemakkelijk dankzij de lichte deuren zonder ruitframe, vooral in krappe omgevingen. De opbergruimtes zijn zoals in een sportwagen: zeer beperkt in aantal. Jammer. De gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit en worden met zorg geassembleerd, maar onze testwagen stelde teleur (door de geblokkeerde kofferklep en het verlies van een buitenspiegelkap). De koffer biedt minimaal 616 liter en is vlot moduleerbaar. Ideaal om (snel) te verhuizen.
-
Connectiviteit
Het dubbele scherm komt rechtstreeks van bij Audi. Zelfs het lettertype is herkenbaar. Op dit prijsniveau is dat toch bedenkelijk. De gps is zeer snel, maar de stembediening wist ons niet altijd te overtuigen. We beschikten over een Bang & Olufsen-installatie met 21 luidsprekers en een vermogen van 1.700 watt. Muziekliefhebbers zullen er weg van zijn. De menu’s zijn duidelijk en intuïtief, maar de onlinediensten zijn nog niet zo uitgebreid als bij bepaalde Duitse merken.
-
Budget
Wat een goed nieuws: wanneer je een Lamborghini Urus koopt, is het onderhoud inbegrepen in de prijs. In ons land is er wel maar één servicepunt – ook dat is exclusiviteit. De Urus is bijna zo duur als de Bentayga, maar een stuk sneller. Zonder jezelf het plezier van de mechaniek te ontzeggen kun je minder dan 15 l/100 km verbruiken. Maar dat is wellicht geen probleem voor de koper van zo’n auto, net als de hoge belastingen.
De Urus is een echte krachttoer. Eerst en vooral esthetisch, want terwijl sommigen hun tanden stukbijten op een te zware of vulgaire stijl, biedt Lamborghini een knappe auto die geen twijfel laat over zijn oorsprong. Puristen zullen ongetwijfeld de aanwezigheid van een (Duitse) V8 met drukvoeding betreuren in plaats van een atmosferische V12 uit eigen huis. Een ‘detail’ dat je al snel vergeet wanneer je beseft dat de Urus tegelijk een supersportwagen, limousine, break en terreinwagen is. Kortom, hij vormt de perfecte synthese van het beste wat de autowereld te bieden heeft. Maar voor welke prijs…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!