In het kort
-
Techniek
De nieuw ontwikkelde V6-diesel hoeft niet veel onder te doen voor zijn voorganger van Mercedes-origine. Hij is even stil en romig, hoogstens verbruikt hij wat meer. Een bom is het niet, maar hij biedt de Thema voldoende prestatiereserves. De oude vijftrapsautomaat werkt zacht, hoewel hij niet zo vlot schakelt als recentere rivalen met acht trappen en ook heel wat energie lijkt op te slokken. Het elektrohydraulisch bekrachtigde stuur voelt wat zwaar, maar natuurlijk aan.
-
Wegligging
De remmen zijn sterk genoeg, maar echt krachtige vertragingen hoef je niet te verwachten en vooral het uithoudingsvermogen is meer aangepast aan rustige dan gehaaste bestuurders. Rechtuit is de Thema met zijn lange wielbasis uiterst stabiel. In bochten gaat hij wat doorhangen, maar hij trekt zich toch aardig uit de slag en blijft steeds neutraal. De veiligheid is van goed niveau dankzij moderne items als een actieve snelheidsregelaar of een dodehoekcontrole.
-
Veiligheid
De remmen zijn sterk genoeg, maar echt krachtige vertragingen hoef je niet te verwachten en vooral het uithoudingsvermogen is meer aangepast aan rustige dan gehaaste bestuurders. Rechtuit is de Thema met zijn lange wielbasis uiterst stabiel. In bochten gaat hij wat doorhangen, maar hij trekt zich toch aardig uit de slag en blijft steeds neutraal. De veiligheid is van goed niveau dankzij moderne items als een actieve snelheidsregelaar of een dodehoekcontrole.
-
Comfort
De Lancia Thema schrijft comfort met een grote C. Hij kan prat gaan op een uitstekende geluiddemping, een weelderige uitrusting en een ophanging die uitstekend filtert. Bovendien is zijn interieur ruim. De automatische klimaatregeling kwijt zich uitstekend van haar taak en de ergonomie is aanvaardbaar. Het enige echte minpunt vormen de stoelen, die te vlak zijn en dus het lichaam te weinig ondersteunen, waardoor rugpijn vroeger optreedt dan verwacht.
-
Praktische kant
Via de grote deuren verloopt instappen eenvoudig en vlot. Het zicht rondom is aanvaardbaar, zonder meer, want de dikke dakstijlen zitten vaak in het blikveld. Het interieur telt voldoende bergvakjes en de afwerking met echt hout is mooi genoeg voor het Lancia-logo. De koffer is flink gekrompen in vergelijking met de Chrysler 300C, maar nog steeds erg ruim. Alleen jammer dat de doorlaadopening met neergeklapte achterbank niet al te groot is. De standaarduitrusting is erg uitgebreid.
-
Budget
Het verbruik en de fiscale lasten die de 3.0-V6 met zich meebrengt, zijn hoog. Temeer omdat de CO2-uitstoot niet min is. Maar anderzijds is de Thema in vergelijking met Duitse prestigeberlines een absoluut koopje, en dat is dan nog voor we de uitgebreide standaarduitrusting in rekening brengen: vergeleken met een even goed aangeklede Audi, BMW of Mercedes loopt het verschil op tot ongeveer vijftig procent. De inruilwaarde is daarentegen een veel groter vraagteken.
Negeer het Lancia-logo op de neus, want deze Thema is een echte Amerikaanse berline, afgeleid van de Chrysler 300, met de bijbehorende, aparte, maar niet-onaangename esthetiek. Eveneens uit het land van de kaarsrechte wegen komen de gebrekkig steunende stoelen, maar verder is de Thema een erg comfortabele, ruime en grote berline die ontzettend veel uitrusting biedt voor de prijs van de basisversie van een even grote Duitse luxeberline met een viercilinderdiesel. Sportiviteit staat niet in zijn woordenboek, comfort wordt daarentegen met een hoofdletter geschreven. Dat het verbruik en de prestaties van zijn V6-diesel wat achterblijven op die van moderne rivalen, stoort dan ook niet zo erg aangezien de Thema vooral een auto is voor rustige levensgenieters.