In het kort
-
Rijdynamiek
De tijd van de rustieke Freelander ligt ver achter ons: de Discovery Sport biedt een prima wegcontact, ook al gedraagt hij zich minder dynamisch dan heel wat andere SUV’s. In ruil kan hij wel uitpakken met ongeëvenaarde terreincapaciteiten. Modder noch zand schrikt hem af, al zal het ons benieuwen hoeveel eigenaars 60.000 euro aan een auto uitgeven om er vervolgens mee in de modder te gaan spelen. Maar goed, de gedachte dat het kán, is alles waarschijnlijk...
-
Veiligheid
De voornaamste rijhulpsystemen zijn standaard, zoals een automatische noodremhulp, een spoorassistent, een snelheidsregelaar en -begrenzer en een slaperigheidscontrole. Vanaf de S komt daar nog verkeersbordherkenning bovenop. Het optionele Driver Assist Pack (standaard op HSE) voegt daar onder meer een 360-gradencamera, een dodehoekcontrole, een adaptieve cruisecontrol en een waarschuwing voor naderend verkeer achter de auto aan toe.
-
Comfort
Bij zijn voorstelling in 2015 gold de Discovery Sport als een toonbeeld van comfort. Maar intussen heeft de concurrentie niet stilgezeten. De stoelen in de Land Rover zijn nog altijd dezelfde: ze steunen wel goed, maar ze zijn ook wat hol. Anderzijds biedt de Discovery Sport meer binnenruimte dan je op basis van zijn formaat zou verwachten. De twee kofferzitjes zijn enkel geschikt voor kleine kinderen, of als noodoplossing voor korte afstanden.
-
Praktische kant
Met zijn verschuifbare achterbank en zijn twee stoelen in de koffer biedt de Discovery Sport plaats aan zeven personen, al zijn die kofferzitjes maar moeilijk bereikbaar. Met zeven personen in de auto blijft er bovendien geen bagageruimte meer over. Opbergmogelijkheden zijn er wel genoeg, met onder meer een ruim handschoenkastje. Officieel is er overigens 25 procent meer volume voor kleine spulletjes in alle bergvakken samen.
-
Connectiviteit
Land Rover profiteerde van de opfrissing om de Discovery Sport de nieuwste evoluties inzake connectiviteit mee te geven, zoals draadloos opladen via inductie, een 4G-wifihotsport en USB- en 12-voltaansluitingen op elke stoelenrij, zodat alle inzittenden altijd en overal online kunnen gaan. Het TouchPro-infotainmentsysteem is compatibel met Apple CarPlay. Wel ongehoord is dat Land Rover nog altijd doet bijbetalen voor een DAB+-radio.
-
Budget
De Discovery Sport is geen koopje – hij kost amper minder dan de chiquere Range Rover Evoque. De standaarduitrusting is behoorlijk uitgebreid, maar zodra je naar de optielijst lonkt, kan de prijs snel oplopen. Zo kleefde aan onze testauto, een S-uitvoering met als extra’s de derde stoelenrij, het panoramadak en de elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen, een prijskaartje van 60.754 euro. Hou ook rekening met een stevig benzinebudget.
Vergeleken met een klassieke Land Rover Discovery wil de Discovery Sport opwindender en dynamischer voor de dag komen, zonder te raken aan zijn troeven als gezinswagen – dat bewijzen zijn zeven mogelijke zitplaatsen – en zijn ongeëvenaarde offroadkwaliteiten. Maar als je zoveel dingen tegelijk wilt, kun je niet anders dan compromissen sluiten, en het is ons niet helemaal duidelijk welk publiek deze Discovery Sport voor ogen heeft. In elk geval is het zo dat een terreingerichte SUV zoals deze nog altijd het best voor de dag komt met een dieselmotor in de neus. Al was het maar om het brandstofbudget binnen de perken te houden, want deze P200 op benzine is toch wel een beetje een zuipschuit.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!