Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Lexus LC 500h : Hightech-GT

In het kort

  • Rijdynamiek

    Het hybride aandrijfgeheel blijkt bijzonder dynamisch voor zo’n grote en zware coupé en de combinatie met een viertrapsautomaat (zodat je tien virtuele versnellingen krijgt) maakt van deze LC 500h zowat de eerste echt sportieve hybride. De grote remmen zijn goed opgewassen tegen hun taak en met de (optionele) vierwielsturing maakt deze coupé een levendige indruk gezien zijn afmetingen en gewicht. Het stuur mocht wel nog iets minder kunstmatig zijn.

  • Veiligheid

    Zowel wat de actieve rijhulpsystemen betreft, als op het vlak van de passieve veiligheid scoort deze Lexus naar goede gewoonte erg hoog. De auto houdt daarbij ook zoveel mogelijk rekening met andere weggebruikers en de inzittenden worden bijzonder goed beschermd. De klap op de vuurpijl is dat bijna alle veiligheidssystemen die je tegenwoordig kunt vinden, tot de standaarduitrusting behoren. En dat kun je van vele prestigieuze concurrenten niet zeggen.

  • Comfort

    Gezien de gestuurde schokdemping hadden we gehoopt dat het verschil tussen de rijmodi wat meer uitgesproken zou zijn wat het comfortgevoel betreft. Gelukkig zijn er prima stoelen en is de rijhouding goed. Voorin zit je knus, maar heb je voldoende ruimte; de twee achterste plaatsen kunnen eigenlijk enkel dienen voor noodgevallen, en dan nog met grote toegevingen van de voorste passagiers. De automatische klimaatregeling werkt uitstekend.

  • Praktische kant

    De auto zit vrij laag, maar om voorin te kunnen instappen vormt dat nog geen al te groot probleem. Achterin raken is daarentegen eigenlijk enkel weggelegd voor zeer lenige en liefst kleine mensen, ondanks elektrisch naar voren schuivende voorstoelen. De standaarduitrusting is zeer volledig en de afwerking staat op een hoog niveau. De koffer is daarentegen niet erg groot en er is geen enkele manier om het volume verder uit te breiden.

  • Connectiviteit

    Een auto van deze klasse moet voorzien zijn van de connectiviteitssnufjes en die zijn er ook, maar qua bediening tijdens het rijden kijkt Lexus (terecht) streng toe. De geluidskwaliteit van het Mark Levinson-systeem is zoals altijd van topkwaliteit (in bepaalde landen kun je ook een installatie van Pioneer met speciale luidsprekertechnologie krijgen). De bediening van het MMI-scherm via een touchpad is aan ons niet besteed. Worden we te oud…?

  • Budget

    Op een Lexus heb je al sinds jaar en dag 3 jaar of 100.000 kilometer garantie (5 jaar op het hybride gedeelte). De prijs van de basisversie is niet van de poes, maar daar zit dan ook al alles op en aan, tenzij het uitgebreide (en dure) Sport+ Pack, dat de auto een stuk sportiever maakt. Het lage verbruik in nagenoeg alle omstandigheden is een van de grote troeven van deze klassieke hybride, die bewijst dat dit concept nog niet dood en begraven is.

Lexus LC 500h : Hightech-GT
Conclusie / Lexus LC 500h : Hightech-GT

De Lexus LC 500h heeft ons aangenaam verrast. De opvallende vormgeving zal zijn voor- en zijn tegenstanders hebben, maar dat heeft zo zijn voordelen in dit segment – de auto zal in elk geval nergens ongemerkt voorbijrijden. En ja, de achterste zitplaatsen zijn enkel voorbehouden voor noodgevallen, de touchpadbediening voor de media-interface blijven we ook na 1.400 kilometer een gruwel vinden en wie echt sportief wil rijden, doet er goed aan het dure Sport+ Pack bij te bestellen. Maar los daarvan overtuigt de hybride LC met goede prestaties, een zeer schappelijk verbruik en een aangenaam interieur dat heel wat comfort biedt aan de voorste inzittenden. Last but not least getuigt kiezen voor deze Lexus van een vrijgevochten geest.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker