In het kort
-
Rijdynamiek
De 2.0 is soepel en elastisch, maar biedt niet de boost die kleine turbomotoren kunnen verschaffen. Zijn 122 pk en 213 Nm worden met een voorbeeldige lineariteit overgebracht op de voorwielen. De motor wordt goed bijgestaan door de manuele zesbak met goed geleide bediening. De nauwkeurige ophanging verzoent comfort met wendbaarheid. De stuurinrichting is licht, maar altijd nauwkeurig, terwijl de remmen krachtig en volhardend zijn.
-
Veiligheid
De 3 is volwassener geworden op het vlak van de actieve veiligheid. Hij heeft voortaan een vermoeidheidsdetector, actieve botsassistenten (ook voor op kruispunten) en een adaptieve snelheidsregelaar die zich kan aanpassen aan de snelheidslimieten. Er is voortaan ook een 360-gradencamera, terwijl de motorkap is ontworpen om het risico op letsels te beperken bij een aanrijding met een voetganger. Qua passieve veiligheid hebben alle versies zeven airbags.
-
Comfort
Hoewel hij zijn meerarmige achteras heeft ingeruild voor een torsieas, boet de 3 niet in aan comfort of efficiëntie. Hij kan rekenen op een 2,5 centimeter langere wielbasis, die bijdraagt tot de algemene stabiliteit. De binnenruimte is behoorlijk, zonder meer. De instap is voor langere mensen bovendien niet van de gemakkelijkste vanwege de duikende daklijn. De voorstoelen zitten uitstekend, en op de geluiddemping en de interieurafwerking is niets aan te merken.
-
Praktische kant
Qua laadvermogen behoorde de Mazda 3 al niet tot de top van zijn categorie, en het nieuwe model moet nog eens enkele liters inleveren: 351 liter onder de hoedenplank tot 1.091 liter met de tweedelige (60/40) achterbank neergeklapt. In maximale configuratie is de laadvloer nagenoeg vlak. Terwijl de kofferopening breder is dan vroeger, wordt in- en uitladen niet vergemakkelijkt door de hoge laaddrempel en de afwezigheid van een dubbele laadvloer.
-
Connectiviteit
De 3 kreeg een nieuw panoramisch scherm van 8,8 duim. Het kan tegelijk verschillende informatiemenu’s weergeven, maar is door zijn beperkte hoogte niet optimaal om de kaart te lezen. De navigatie door de verschillende menu’s is intuïtief, maar de navigatie zelf laat steken vallen. Het systeem is verbonden met Apple CarPlay en Android Auto en gekoppeld aan een nieuw instrumentenbord. Het head-updisplay projecteert de gegevens nu direct op de voorruit.
-
Budget
De 2.0 SkyActiv-G was tijdens onze test bij een gematigde rijstijl tevreden met 7 l/100 km op de snelweg en 7,8 liter op een meer gevarieerd parcours. Terwijl zijn lage uitstoot gunstig is voor de BIV, vereist hij door zijn grote longinhoud een lichtjes hogere jaarlijkse verkeersbelasting dan de kleinere turbomotoren van de concurrentie. Qua basisprijs zit de nieuwe 3 in de hoge middenmoot van zijn segment. Mazda laat geen enkele ruimte voor personalisering.
Het enthousiasme dat de nieuwe Mazda 3 wit los te weken bij onze eerste kennismaking een tijdje terug, werd alleen maar bevestigd tijdens deze Gedetailleerde Wegtest. Jawel, als we spijkers op laag water willen zoeken, zijn er een paar details die ons storen in verband met het navigatiesysteem. Maar voor de rest moeten we vaststellen dat de Japanner de bestsellers van het segment niets meer te benijden heeft. Akkoord, hij is minder ruim dan het gemiddelde, maar op alle andere vlakken doet hij beter. En we zijn er behoorlijk zeker van dat de bijzonder veelbelovende SkyActiv-X-motor die beloofd is voor eind dit jaar, zal helpen om het verschil te maken. Als die revolutionaire benzinemotor zijn beloften waarmaakt op het vlak van het verbruik en kan rekenen op een redelijke fiscaliteit, zal hij in deze bijzonder competitieve markt niet zomaar een knuppel in het hoenderhok gooien, maar inslaan als een echte bom van Hiroshima.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!