Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mazda 6 Hatchback 2.0 CDVi

In het kort

  • Wegligging

    Een vermogen van 140 pk klinkt niet echt indrukwekkend, maar dat is buiten het riante koppel van 330 Nm gerekend, dat de CDVi een mooie souplesse en lineariteit verschaft. Hoewel deze motor zonder trillen zijn werk doet, klimt hij niet zo stil in de toeren.Voorlopig is enkel een manuele zesversnellingsbak verkrijgbaar. De spreiding daarvan is vrij van kritiek, al is de zesde enkel bruikbaar op de snelweg. Het elektrisch bekrachtigde stuur is wel nauwkeurig, maar niet communicatief genoeg, wat een beetje afbreuk doet aan het stuurplezier.

  • Veiligheid

    De remmen van de 6 CDVi, die identiek zijn aan die van de andere motorvarianten, staan garant voor krachtige vertragingen en zijn goed doseerbaar. De snedige voortrein is heel nauwkeurig, net als de achtertrein, die volgt zonder morren, wat deze 6 een erg gezond weggedrag oplevert.Van trekkrachtproblemen heeft de 6 CDVi geen last, maar toch kan hij vanaf het eerste afwerkingsniveau rekenen op een tractiecontrole, net als op een noodremhulp of een elektronische stabiliteitscontrole. Inzake passieve veiligheid krijgt de 6 CDVi drie sets airbags mee, net als actieve hoofdsteunen vooraan en veiligheidspedalen.

  • Comfort

    De ophanging, die wat droog was bij onze testauto (weliswaar geschoeid met achttienduimvelgen), lijkt ons niet meteen een toonbeeld van comfort. De 6 maakt dat echter goed met een uitstekende rijhouding en een verbazende binnenruimte. De ergonomie plukt de vruchten van de CF-Net-interface, waarmee je de audio-installatie, de airco,de boordcomputer en het navigatiesysteem kunt bedienen met knoppen op het stuur: erg aangenaam en veilig... Een wat minder luide motorbrom had het geluidscomfort wel ten goede gekomen.

  • Praktische kant

    De instap vormt geen probleem: de deuren zwaaien ver open en de daklijn zit niet te veel in de weg. De koffer van de 6 Hatchback, die al erg ruim is met de achterbank rechtop (510 liter), kan in een handomdraai worden vergroot tot 1.710 liter. De toegankelijkheid kan echter beter: de laaddrempel zit nogal hoog en de bumper steekt wat te ver uit. Goed nieuws is wel dat de grote achterklep standaard kan rekenen op een elektrische sluithulp, zodat je ze niet hoeft dicht te gooien. Het interieur is degelijk afgewerkt, met fraai uitziende materialen. De standaarduitrusting is volledig.

  • Budget

    Dankzij een uiterst verzorgde stroomlijn kan de 6 2.0 CDVi een aantrekkelijk verbruik voorleggen. Wij kwamen uit op een knap gemiddelde van 7,3 l/100 km, wat verre van slecht is voor een berline van dit formaat. Zeker niet omdat het, als je je rechtervoet wat in bedwang houdt, perfect mogelijk is daar nog een liter af te doen. Bij de garanties houdt Mazda het bij drie jaar of 100.000 kilometer. Dat is weinig vergeleken bij een concurrent als Toyota, maar in ieder geval beter dan het gros van de Europese merken. Bovendien kan de 6 2.0 CDVi rekenen op een competitieve verhouding prijs-uitrusting.

Mazda 6 Hatchback 2.0 CDVi
Conclusie / Mazda 6 Hatchback 2.0 CDVi

Zonder mechanisch écht te innoveren heeft de Mazda 6 2.0 CDVi toch genoeg troeven achter de hand om niet zomaar aan de zijlijn te hoeven toekijken. Dan denken we in de eerste plaats aan zijn eersteklas weggedrag en rijplezier, met daarbovenop een opmerkelijke binnenruimte en een grote koffer. De 6 CDVi, die goede prestaties combineert met een kleine dorst, lijkt ons goed gewapend op alle fronten. En om het helemaal af te maken is ook zijn verhouding prijs-uitrusting erg competitief. Met andere woorden, als u op zoek bent naar een goede reisberline, mag deze Mazda niet op uw kandidatenlijstje ontbreken.

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars