In het kort
-
Rijdynamiek
De 2.2-diesel bleef ongewijzigd en levert dus in basisversie nog altijd 150 pk en 380 Nm. Genoeg om de CX-5 vlot aan te drijven, hoewel hij bij lage toerentallen nog wat naar adem moet happen. De bediening van de manuele versnellingsbak is voorbeeldig. De wegligging is aangenaam, met een snedige voortrein, maar de Toyo-banden zetten een domper op de algemene prestaties. De functie G-Vectoring garandeert een meer lineair rijgedrag en een betere centrering van het stuur.
-
Veiligheid
De CX-5 biedt standaard een automatische noodremfunctie voor in de stad. Afhankelijk van de versie krijg je bovendien een spoorassistent, verkeersbordherkenning, een achteruitrijcamera met een waarschuwingsfunctie voor achteropkomend verkeer (en een bijhorende automatische remfunctie), dodehoeksensoren en een actieve snelheidsregelaar (alleen op de SkyCruise). Kortom, alles is voorhanden, als je maar kiest voor de hoogste uitrustingsniveaus.
-
Comfort
Het comfort is een van de troeven van de CX-5. De diesel laat nog wat van zich horen in overgangsfases, maar bij constante snelheden is hij muisstil. Verbeteringen zijn er ook qua stroomlijn- en rolgeluiden en qua ophanging, die oneffenheden meesterlijk filtert. De hertekende stoelen zijn comfortabel, ook achterin, hoewel de achterbank nu veeleer plaats biedt aan twee dan aan drie. De ruimte is overal vorstelijk, behalve misschien de hoofdruimte achterin.
-
Praktische kant
De opwaardering van de CX-5 doet geen afbreuk aan zijn functionaliteit. De achterbank laat zich nog steeds in een handomdraai in drie ongelijke delen neerklappen. De koffer werd 14 liter groter, maar niet in maximumconfiguratie (door het lagere dak). Er zijn tal van goed ontworpen opbergvakken. Ook de afwerking ging erop vooruit, ondanks de harde kunststoffen voor de onderste delen van het interieur. De uitrusting is vrij compleet vanaf de instapversie.
-
Connectiviteit
Jammer dat de CX-5 nog altijd gebruikmaakt van zijn oude interface, zonder wifipunt, webbrowser, apps en Android Auto of Apple CarPlay. Ronduit ergerlijk, temeer omdat ook de ergonomie niet geweldig is, want je moet heel wat menu’s doorworstelen om je doel te bereiken. Hopelijk reageert Mazda snel om weer aansluiting te vinden bij de concurrentie, want dit aspect wordt steeds belangrijker bij de aankoop van een auto.
-
Budget
Hoewel de CX-5 geleidelijk duurder is geworden, mogen we zeggen dat hij nog altijd redelijk geprijsd is ten opzichte van de concurrentie, temeer omdat zijn uitrusting meer dan behoorlijk is vanaf het instapniveau. De navigatie is een optie van 650 euro, wat ook nog redelijk is (met drie jaar gratis updates). Mazda blijft dus binnen de normen en gaat niet naast zijn schoenen lopen. De garantieperiode bedraagt drie jaar, weliswaar beperkt tot 100.000 km.
Onder druk van de constante expansie van de categorie heeft de CX-5 een flinke upgrade ondergaan om zich beter te onderscheiden en zijn troeven nog beter uit te spelen. Hij werd aanzienlijk comfortabeler en gaat zelfs de premiumtoer op met zijn chique uitstraling en zijn nog steeds serieuze, maar meer verzorgde afwerking. Hiermee is hij weer helemaal up-to-date, net zoals zijn 2,2-liter van 150 pk, die blijft verleiden met zijn volle karakter en zijn redelijke verbruik. Dit is een van de meest verleidelijke SUV’s. Feilloos bijna, ware het niet dat het gebrek aan apps en connectiviteitsmogelijkheden in schril contrast staat met zijn talloze kwaliteiten. Maar voor wie dat niet belangrijk vindt, is de CX-5 zeker en vast een van de meest interessante SUV’s op de markt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!