In het kort
-
Techniek
Met zijn voor een diesel erg lage compressieverhouding en zijn meerfasige drukvoeding voelt de 2.2 SkyActiv-D heel aangenaam aan. Hij is soepel bij lage toerentallen (dankzij de kleine turbo) en gewillig daarboven (met dank aan de grote turbo), wat hem een veelzijdig karakter geeft. De goed gespreide zesversnellingsbak maakt indruk door zijn bediening, die rechtstreeks geïnspireerd is op die van de MX-5. Inzake verbruik en uitstoot behoort de diesel-CX-5 tot de beste van zijn klas.
-
Wegligging
Hoewel een elektrische bekrachtiging vaak het stuurgevoel schaadt, hebben we geen reden tot klagen. Het stuur centreert voldoende en bouwt zijn weerstand ideaal op. Terwijl bij sommige SUV's het evenwicht verstoord wordt door de vierwielaandrijving weg te nemen, blijft de CX-5 erg nauwkeurig en vertoont hij in bochten een prima levendigheid. De trekkracht is niet die van een vierwielaandrijver, maar voldoet voor een gezond en geruststellend weggedrag, zelfs op slecht wegdek.
-
Veiligheid
De CX-5 heeft standaard drie paar airbags (frontaal, lateraal en gordijnkussens), bandendruksensoren en ESP. Het Smart City Brake, dat de auto zelf afremt wanneer het onder de 30 km/h een obstakel detecteert, is standaard op de twee duurste uitvoeringen en als optie verkrijgbaar op de instapversie. Qua actieve veiligheid houdt het Rear View Monitoring de dode hoeken in de gaten en waarschuwt het Lane Departure Warning wanneer de auto onbedoeld van zijn rijstrook afwijkt.
-
Comfort
Het dynamische weggedrag doet geenszins afbreuk aan het absorptievermogen van de ophanging. Inzittenden worden goed gevrijwaard van wegdekoneffenheden en de geluiddemping is geslaagd. Mazda heeft geen moeite gespaard om de ergonomie te verzorgen. Alle bedieningselementen zijn intuïtief en ideaal opgesteld rond de bestuurder. Alleen de te uitgesproken soepelheid van de voorste rugleuningen en de hoofdsteunen die tegen je nek duwen, vormen een smet op het blazoen.
-
Praktische kant
De ergonomie is verzorgd, net zoals de instap, vooral achterin, dankzij de wijd openzwaaiende deuren en de insnijding voor de voeten. De standaarduitrusting is goed, de afwerking ook, al had een vleugje originaliteit (en vooral een andere kleur dan zwart of donkergrijs) het interieur wat opgevrolijkt. Van bij het tweede niveau verschaft de in drie delen neerklapbare achterbankrug een flinke dosis moduleerbaarheid. Een speciale vermelding is er voor het automatische bagagescherm.
-
Budget
Met een instapprijs van 26.490 euro is de CX-5 SkyActiv- D 150 4x2 vrij goed gepositioneerd. Wie ten volle wil genieten, raden we echter aan om 1.500 euro meer uit te geven voor de versie Active, die een met leder overtrokken stuurwiel, luidsprekers achterin en het volledige Karakuri-systeem heeft. Zoals altijd bij Mazda bedraagt de garantie drie jaar (of 100.000 kilometer), terwijl de CX-5 SkyActiv-D een onderhoudsinterval van 20.000 kilometer heeft, wat niet abnormaal is.
De Mazda CX-5 is een geslaagde compacte SUV. Hij is echter minder origineel dan de populaire roadster MX-5 waarop de Japanse ingenieurs zich tegenwoordig lijken te willen inspireren bij de ontwikkeling van al hun producten. Nauwkeurigheid en weldoordachtheid, dat is eerder zijn ding. Een goed weggedrag, het aangename karakter en het lage verbruik van de SkyActiv-D, een ruim en functioneel interieur: het zijn allemaal degelijke argumenten waarmee de CX-5 zich kan onderscheiden van zijn rivalen. Om er een écht verleidelijke SUV van te maken ontbreekt echter dat beetje passie, dat net inherent is aan het concept van de MX-5. Maar te zijner verdediging: de meeste andere tenoren uit het segment hebben op dat vlak ook maar weinig te bieden..