In het kort
-
Wegligging
De viercilinders werden ongewijzigd overgenomen. De uitbreiding van het toerental van 7.000 naar 7.500 o/m heeft betrekking op de manuele tweeliter, niet op de versie met automaat, die voor het eerst in Europa verkrijgbaar is. Mazda werkte hard aan de muzikaliteit, maar daardoor gaan de viercilinders resoneren bij gemiddelde toerentallen. Dankzij het lage gewicht van de MX-5 speelt de motor moeiteloos met het demonstratieve karakter van de gasklep, geholpen door een onberispelijke manuele versnellingsbak en stuurinrichting.
-
Veiligheid
De krachtige, fadingvrije en gemakkelijk te doseren remmen van de MX-5 leveren uitstekend werk, ondanks de kleine schijven. Een lichte wagen accelereert en remt nu eenmaal goed met al bij al bescheiden motoren en remmen. Met zijn geavanceerde onderstel en een optimale verdeling en centrering van het gewicht heeft de MX-5 alle troeven in handen om een toonaangevend weggedrag neer te zetten. Mazda’s roadster is uitgerust met frontale en laterale airbags. Die laatste hebben twee kamers om het hoofd en de borstkas te beschermen.
-
Comfort
In de wereld van de roadsters, die niet altijd even zacht omspringen met de rug van de inzittenden, blinkt de MX-5 uit door zijn ophangingscomfort. De schokdemping remt koetswerkbewegingen goed af, maar op een slecht wegdek kunnen er trillingen opduiken. De rijhouding is ideaal, met een goed opgesteld, verticaal stuur. De enkellagige kap genereert veel windgeluiden bij hoge snelheden.
-
Praktische kant
De MX-5 mag dan wel laag zijn, de instap verloopt vlot, zelfs met de kap of het dak toe. De vrij rechte voorruit garandeert een maximaal zicht en ook het zicht schuin achteruit is goed (Roadster) tot erg goed (Roadster Coupé). De matige koffer (150 liter) is gemakkelijk toegankelijk en goed bruikbaar. De instrumenten (met oliedrukmeter) zijn klassiek en goed leesbaar. Aan praktische opbergvakken is er geen gebrek. De assemblage en materialen zijn van een opmerkelijke kwaliteit.
-
Budget
De lichte MX-5 wordt aangedreven door motoren met een redelijke cilinderinhoud en een redelijk verbruik, al zou een directe injectie hier nog beter scoren. Het onderhoudsprogramma wordt elektronisch opgevolgd. De kwaliteitsindruk en betrouwbaarheidsreputatie zijn van topniveau. De MX-5 wist een lichte en betaalbare auto te blijven en biedt er een degelijke standaarduitrusting bovenop. De tweedehandswaarde is goed, al geldt dat wellicht minder voor de automaat.
Zoals elke auto die symbool staat voor een segment, blijft de Mazda MX-5 zichzelf voortdurend onder de loep nemen, om telkens opnieuw beter afgewerkt, rijkelijker uitgerust en nog beter gefijntuned voor de dag te komen. En dat zonder aan te komen of zonder dat het te veel opvalt. Gezien hun leeftijd en de heersende trends lijken de motoren ons wat minder discreet. We durven er dan ook om wedden dat ze het voorwerp van de volgende update van het model zullen uitmaken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!