In het kort
-
Techniek
Net als alle recente McLarens doet de 570S een beroep op de 3.8-biturbo-V8, in een ‘toegeknepen’ versie van 570 pk. Soepelheid gegarandeerd – dat kan ook bijna niet anders met een koppel van 600 Nm – maar de motor geeft toch vooral het beste van zichzelf als je hem de sporen geeft. Hij gaat zelfs door tot 9.000 o/m als een goeie ouwe atmosferische krachtbron. Een speciale vermelding gaat naar de gerobotiseerde zevenbak, die zich perfect van zijn taak kwijt... in de manuele modus.
-
Wegligging
Het gemengde chassis van de 570S – een centrale kooi van carbon met ervoor en erachter een aluminium structuur om de wieltreinen te ondersteunen – doet wonderen. Dat is met name te danken aan het opmerkelijke evenwicht – door de centrale inplanting van de V8 – maar ook aan de bijzonder snedige voortrein, die in verbinding staat met een goed afgestelde stuurinrichting. Allebei die elementen dragen ertoe bij dat je de auto in bochten nauwkeurig kunt zetten.
-
Veiligheid
Koolstofceramische remmen zijn standaard, zodat je in alle omstandigheden gerust bent en zelfs uitstapjes op circuit kunt meepikken. De centrale kooi is van koolstofvezel en daardoor beter bestand tegen crashes dan gelijk welk ander type van structuur. De elektronische stabiliteitscontrole is natuurlijk standaard en kan ingesteld worden volgens drie modi – Full-on, Dynamic of Full-off. Van de jongste rijhulpsystemen ontbreekt daarentegen elk spoor.
-
Comfort
Ondanks de adaptieve schokdempers is de ophanging behoorlijk stug, wat in combinatie met de stijfheid van de centrale kooi van carbon het rijcomfort geen goed doet. Binnenin is de ergonomie verzorgd. De bestuurderspost die back to basics gaat, is een waar plezier: geen knoppen op het stuur, twee mooie spatels (van carbon) om te spelen met de versnellingsbakverhoudingen, een uitstekende kuipstoel, enzovoort. Meer heb je niet nodig om je een coureur te voelen.
-
Praktische kant
In tegenstelling tot de 570GT en zijn bolle achterruit die je kunt openen en waaronder je wat bagage kwijt kunt boven op de V8, kan de 570S voor bagage enkel rekenen op zijn koffer voorin, die 144 liter kan slikken. Voldoende om met zijn tweetjes op weekend te trekken – mits je het bij soepele reistassen houdt. Voor het eerst hebben de ingenieurs ook aandacht besteed aan de instap, door de dorpels minder hoog te maken. Maar de stoelen staan nog altijd even laag...
-
Budget
Met een prijskaartje van 184.750 euro is de 570S op dit moment de minst dure McLaren… in afwachting van de nakende 540C (met 540 pk en met de C van ‘Club’ in plaats van de S van ‘Sport’), die 162.750 euro zou gaan kosten. Om een McLaren te kopen – en te laten onderhouden – moet je wel naar het Brusselse trekken, waar de enige dealer voor ons land gevestigd is. Met de herverkoopwaarde van de 570S zal het waarschijnlijk wel snor zitten...
De McLaren 570S is op alle niveaus minder radicaal dan een 650S, maar hij blijft niettemin een (super)sportieveling pur sang, zoals ze in Woking verdomd goed weten hoe ze die moeten maken. Dit eerste model uit de Sport Series van de kleine Britse constructeur mag dan al een tikkeltje comfortabeler en functioneler voor alledaags gebruik zijn dan de duurdere modellen, dat wil absoluut niet zeggen dat hij daarvoor aan karakter inboet. Liefhebbers van mooie bolides en pure rijsensaties zien hier hun 185.000 euro (goed) besteed…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!