In het kort
-
Techniek
In tegenstelling tot de manuele 180 CDI (die wordt aangedreven door een 1.5 dCi van Renault) heeft de versie met gerobotiseerde versnellingsbak recht op de 1.8 van het huis. Deze afgeleide van de wijdverspreide 2.1 geeft blijk van een grote souplesse en vindt in de 7G-DCT zijn ideale metgezel. Deze erg polyvalente transmissie leent zich tot om het even welk type rijstijl en heeft een gunstige invloed op het verbruik. Wij lieten een gemiddelde optekenen van 6,2 l/100 km, wat niet overdreven is.
-
Wegligging
Onder zijn erg suggestieve lijnen gaat een onderstel schuil dat helemaal op efficiëntie gericht is. De voortrein snijdt bochten strak aan en biedt bijzonder veel grip, zodat je de A-Klasse met de grootste precisie in de bocht kunt zetten. De ideaal bekrachtigde stuurinrichting schenkt onmiddellijk vertrouwen. Om de remmen wat te sparen al is dat niet echt nodig, zelfs als je het tempo opdrijft schakelt de 7G-DCT ook zelf terug (in de Sport-stand).
-
Veiligheid
Zoals het een Mercedes betaamt, is de veiligheidsuitrusting op peil. Standaard krijgt de A-Klasse zeven airbags en een rist dynamische preventiesystemen zoals het Attention Assist of het Collision Prevention Assist. Als optie zijn ook een spoorassistent, een dodehoekcontrole en een afstandsregelaar verkrijgbaar. De kleine ruiten en dikke stijlen staan een goed zicht rondom (letterlijk) in de weg en het is dan ook dubbel uitkijken geblazen op drukke kruispunten.
-
Comfort
De standaardophanging mag dan wel Comfort heten, ze heeft de grootste moeite om kleine en middelgrote oneffenheden te filteren en biedt dan ook niet de sereniteit die je verwacht in een Mercedes. Ook de geluiddemping stelt teleur: motoren rolgeluiden zijn te nadrukkelijk aanwezig. Gelukkig vind je meteen je draai achter het stuurwiel, dankzij de goede rijhouding en prima ergonomie. Voorin zit je voldoende ruim, maar de ruimte op de achterbank was duidelijk geen prioriteit.
-
Praktische kant
Een 16 centimeter lagere daklijn, dat blijft niet zonder gevolgen voor de instap. Om voorin plaats te nemen moet je je kruin goed intrekken, maar achterin is het zo mogelijk nog penibeler, als gevolg van de krappe deuropeningen. Ook qua koffer houdt het niet over gezien de lengte van het koetswerk, maar de rugleuning kan gelukkig standaard neergeklapt worden voor het occasionele transport van grote voorwerpen. De afwerking is typisch Mercedes: mooi en stevig.
-
Budget
Net als bij de andere modellen van het merk met de ster ligt de prijs van de nieuwe A-Klasse hoger dan die van zijn concurrenten. Op papier blijft hij niettemin competitief. De standaarduitrusting is vrij volledig, maar het spreekt voor zich dat je op Mercedes kunt rekenen om je auto helemaal naar je eigen smaak en wensen aan te kleden. De mogelijkheden zijn even onbeperkt als de optielijst, maar dan voorzie je beter een flinke portie extra budget.
Met zijn eerder tot de emotie dan tot de rede sprekende koetswerk moet de nieuwe A-Klasse a priori in staat zijn om eindelijk zijn plaats op te eisen in het segment van de chique en trendy middenklassers. De in meer dan één opzicht verleidelijke benjamin uit Stuttgart pakt voortaan ook uit met een sportief temperament en een messcherp weggedrag, twee kwaliteiten die duidelijk nog altijd erg op prijs worden gesteld in deze categorie. Helaas impliceert dat ook dat hij verzaakt aan een van de waarden die het meest verankerd is in het collectieve beeld dat men heeft van het merk met de ster: het comfort. Met zijn harde ophanging, weinig aangename achterbank en slechts gedeeltelijk geslaagde geluiddemping (onvoldoende onderdrukte motoren rolgeluiden) voldoet de nieuwe AKlasse helemaal niet aan de verwachtingen die je hebt van een Mercedes. Wat er ook van zij, de missie van de nieuwkomer bestond er in de eerste plaats in te verrassen. Opdracht volbracht. Niet alleen de merkgetrouwen, maar zeker ook de Audien BMW-dealers zullen van hun melk zijn. De 180 CDI met 7G-DCTtransmissie onderscheidt zich bovendien door zijn homogene werking en aangename mechaniek, terwijl hij ook oog heeft voor het budget.