In het kort
-
Rijdynamiek
De 4-liter van AMG wint aan vermogen dankzij twee nieuwe turbo’s en een andere sturing. De GT C pronkt zo met 557 pk, waarbij hij heel wat rivalen doet verbleken. Hij maakt niet alleen indruk met zijn prestaties, maar klinkt al even imposant. De vierwielsturing doet veel om de auto te stabiliseren, maar deze AMG blijft brutaal reageren wanneer de limieten overschreden worden. Het is zaak om alert te blijven achter het stuur en bliksemsnel te reageren.
-
Veiligheid
Een supercar kan ook veilig zijn. Dat bewijst Mercedes met deze GT Roadster, die kan beschikken over het Pre Safe-systeem (dat maatregelen neemt om de auto voor te bereiden op een frontale impact), over spoorassistentie en over een actieve cruisecontrol die de afstand tot de voorligger kan regelen. Ook een automatische noodremfunctie behoort tot de standaarduitrusting. Je zult niet snel beter vinden in dit soort auto’s.
-
Comfort
Wie een comfortabele roadster zoekt, kan deze GT C wel overslaan. Dit is een strikte tweezitter die een eerbetoon brengt aan het eenvoudige en pure karakter dat eigen is aan het roadsterconcept zelf – lees: zijn ophanging is droog en de geluidsisolatie is behoorlijk ‘basic’, wat lange ritten vermoeiend maakt. Comfort is met andere woorden niet zijn ding, maar de instap en de ruimte in het interieur zijn wel meer dan behoorlijk voor dit soort auto.
-
Praktische kant
Natuurlijk koop je geen GT Roadster voor zijn praktische aspecten. Toch viel ons op dat hij over veel meer opbergruimte beschikt dan zijn rivalen. De koffer van 165 liter is makkelijk toegankelijk, maar kan maar de bagage aan voor een weekendje. Meer wordt moeilijk, ook omdat er geen mogelijkheid is om nog iets achter de stoelen op te bergen. De standaarduitrusting zouden we nog net als ‘behoorlijk’ omschrijven. De afwerking is verzorgd.
-
Connectiviteit
De GT beschikt over dezelfde connectiviteitsmogelijkheden als andere Mercedes-modellen. Wel krijgt hij een exclusief voor AMG voorbehouden snufje: de mogelijkheid om via een app toegang te krijgen tot de telemetriegegevens van de auto. Praktisch en leuk, want je kunt ook je exploten filmen en delen op sociale media. Navigatie, toegang tot het web en wifi behoren tot zijn pluspunten, terwijl zijn radio zowel FM- als digitale radiostations (DAB) door elkaar toont.
-
Budget
Als je een auto met een prijs van minstens 165.000 euro in huis haalt, weet je meteen dat je overal de volle pot betaalt, of dat nu voor opties is, aan belastingen of aan de pomp. Dat laatste aspect gaat almaar zwaarder doorwegen naarmate je meer de geneugten van de 4-liter V8 ontdekt. En probeer daar maar eens aan te weerstaan... Goed nieuws is wel dat AMG net als Mercedes een waarborg aanbiedt van 3 jaar of 200.000 kilometer.
De GT, na de SLS het tweede eigen model van AMG, heeft veel argumenten die in zijn voordeel pleiten – te beginnen bij zijn opmerkelijke uiterlijk, dat hem veel meer een eigen karakter geeft dan zijn gedoodverfde rivaal, de Porsche 911. Door het dak weg te nemen versterkt de GT Roadster de sensaties van zijn coupébroertje nog. Daarbij komt nog dat de achtcilinder er in deze C-versie nog flink wat meer pk’s tegenaan mag gooien (557 pk). De vierliter is nog altijd even exuberant, wat deze GT C Roadster tot een wel heel extravagante machine maakt. Datzelfde kun je zeggen van zijn ongefilterde rijbeleving, met een direct contact met de weg waardoor hij de mooist denkbare hommage brengt aan de oorspronkelijke roadsterfilosofie. Maar we blijven vinden dat zijn onderstel te brutaal reageert, zeker met het AMG Dynamic Plus-pakket, zodat hij ofwel aanmaant om voorzichtig te rijden, ofwel buitengewone rijtalenten van zijn bestuurder vereist. Maar alles bij elkaar genomen beschikt de GT Roadster over een heerlijk eigen(zinnig) karakter zoals je dat tegenwoordig bijna niet meer aantreft…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!